Pudse savmuldstapet, eller ny gips?

Hej alle,

Hvad ville i gøre?

Jeg har nogle værelser med gipsvæg og savmuldstapet, hvor jeg gerne vil have glatte vægge.
Kan jeg bare spartle/pudse direkte oven på tapetet, eller skal jeg sætte endnu et lag gips op ovenpå det eksisterende og så pudse.

Jeg har forsøgt at fjerne tapetet, men det er helt umuligt synes jeg. 

Tak for hjælpen
Henrik 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste vil være at fjerne tapetet men spartel skal nok hæfte på tapetet så du kan også bare fuldspartle værelsen og bagefter sande det ned til det ønskede resultat, det eneste problem vil nok være hvis du har løse tapetet nogen steder, det vil jeg personligt fjerne før jeg spartler :) 
Hej igen, 

Jeg blev enig med mig selv om at gøre det på den rigtige måde. Hvilket selvfølgelig er at fjerne al tapet. Det er hårdt arbejde og tager noget tid, men jeg er sikker på at resultatet bliver meget bedre. 

Arbejdsmetoden blev:
1. Skrabte overfalden af med en spartel/papirstripper, så der kun sidder 'bunden' af tapetet tilbage. Så malingsdelen er væk, og der er kun den rå papirdel tilbage. 
2. Brug en sprøjte (jeg brugte min ukrudtsprøjte) og gør den resterende del af tapetet vådt. Jeg gav det en god omgang, ventede lidt og derefter gav det igen. Jo mere papiret er opløst, jo nemmere med skraberen. Men pas selvfølgelig på med at ødelægge pap på selve gipspladen. 
3. Skrabte af med spartel. 

Resultatet er at vægge med ytong/multiplader nu er helt uden tapetrester. På mine vægge af gips kan man nu se de blyantstreger der blev lavet da de engang blev opsat. 

Så nu er der klar til fuldspartling. 
Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også