Har jeg asbest tag eller ej?

Hej,

Vi har lige købt et hus som er bygget i 1907 men havde en større renovering i 1999. Vi har eternittag på huset som er rødlige og usikker på om det er med asbest eller ej. Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle tal der kan indikere om de er med asbest eller ej, jeg fandt dog bag vores skur noget plader hvor der stod “500” på et af dem.

Der er ret mange plader der er knækkede og de er helt flossede i bunden, så jeg mistænker de var en del af de dårlige plader der blev lavet efter de stoppede med at lave asbestplader.

Jeg her vedlagt et foto af bunden af taget.

På forhånd tak!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er taget udskiftet i 1999?

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Det ved vi ikke men der er højst sansynligvis lavet 1 sal med Velux vinduer så de må have skåret i pladerne vel vidende om det var med asbest eller ej. 
Jeg har nogle af de dårlige plader fra da man hold op med asbest og det ligner ikke dem, då går ligesom i opløsning i flager. Tror det er asbestplader men er ikke 100% sikker.
Jeg har taget nogle tættere billeder og det ser altså ud til at “flosse” i lager 
Det kan desværre ikke udledes af billedet, - rigtig gamle asbestholdige plader ender også med at se sådan ud, hvor de skaller af i flager.
Hjørner ser lidt ud til at være nappet af med knibtang (ser takkede ud), hvis det er korrekt, så er pladerne sandsynligvis virkelig gamle.
Annonce
Har lige haft en plade af og det første jeg lagde mærke til er hvor let den var. Der er lavet nye spær på de gamle og isolering sikkert i 1999 hvor resten var lavet. 
Hvordan er pladerne knækkede ?
Revnede på langs eller tværs ?
Jeg har selv skiftet nogle af de første asbestfrie plader, de var ekstrem varierede i både vægt og styrke, - nogle knækkede blot man prøvede at løfte dem, andre kunne nærmest ikke knækkes med vold.
Og de lagde side om side, så var givetvis fra den samme palle. Det var virkelig noget l... de lavede dengang.
De fleste er knækket på langs og mange af dem et hjørne der er helt væk
Jeg husker en tømrer, der pillede noget eternit ned hos mig, sagde at man kunne høre forskel på pladerne 
, ved at banke på dem med skruetrækkere bagside.. hvis det plingede var det asbestholdigt.. hvis det lød mere stumpt, var det nyere..
Om den er god nok, eller er en and, ved jeg ikke 🙂

Reelt er det eneste der giver dig svar, jo en indsendt prøve, til laboratorium.
Jeg googlede det lige, og det lader til at kunne gøres under 1000,-.. 
Jeg ved intet om virksomheden.. Men der var flere der ikke skrev priser på deres sider. Det gør  ​Disse​​​

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Uden nummerering på pladerne forbliver det hele gætterier.
Og hvis du ikke er interesseret i at løbe den temmelig kendte risiko er der to metoder: Behandl pladerne som om de er asbestholdige eller få lavet den ret billige test som lyhne1 linker til.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis