Spartle terrazzo vinduesplader

Hej
Jeg er i gang med en større husrenovering, hvor der er isat nye vinduer og der bliver etableret gulvvarme. Radiator er blevet fjernet, men jeg synes ikke at det er pænt med de store vinduesplader uden en radiator under (ved godt at terrazzo ellers er moderne). Se vedhæftede billede. Jeg vil gerne gå efter rene linjer uden en vinduesplade i, som jeg tænker bare skal være filt som på væggene. Inspirations billede

Da de nye vinduer hviler på terrazzo pladen, er det ikke muligt at fjerne den helt. Jeg tænker derfor at skære den af, så den flugter nogenlunde med væggen og så spartle det op med et gipshjørne på. Evt. lime en gips(?) plade oven på og så spartle, så det bliver ens med væggene. Er det en helt skør ide eller er der andre forslag til at gøre det?

/Henrik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens skære den over med en vinkelsliber med diamantklinge på.

Gips er skrøbeligt, sæ du bør blot male pladen med emalje ovenpå.

På vægdelen kan du spartle filte og male, som med resten af væggen.

Elektronikteknikeren
Det lyder meget mystisk at vinduer hviler på vindyes bundstykket. Du kan godt save det med vinkelsliber, men der bliver noget bøvl i enderne da vinkelsliber ikke umiddelbart kan komme helt imod væggen. 
Hvis du drejer skærmen og save lidt ind i væggen, så kan det nok lade sig gøre. Det kan jo sagtens spartles op bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.

Jeg tænker at jeg er nødt til at spartle oven på terrazzo pladen da jeg ikke kommer til at kunne skære den lige og pænt nok til at den bare kan males.

Vinduerne er klodset op på bundstykket (se vedhæftede billede) og jeg tænker ikke at det så er en god ide at fjerne det, trods at vinduet er skruet og fuget?

Mvh
Henrik
Du kan spartle og filte pladen på vægsiden som jeg skrev. Men det holder ikke på den vandrette del, da det er her man slider.

Du kan sagtens rykke pladen ud når vinduerne er skruet og fuget, så flytter de sig ikke. Du kan efterfølgende sætte nogle klodser ind under, for at vinduerne over flere år ikke sætter sig dybere.

Elektronikteknikeren
Vinduespladen bærer ikke vinduet. Så tage pladen ud og skær den på den side, der vender ind mod vinduet, så kan du bevare de sider, der er synlige.

fase
Mange tak for info omkring vinduespladerne. Det gør det selvfølgelig lidt nemmere.

Har dog googl'et lidt og ikke helt opgivet ideen om ikke at have en synlig vinduesplade. I Norge har de noget der hedder Deco Systems Smygplate, som er en form for plastplade med pålimet gipspapir, der så er klar til spartel osv. Det ser smart ud og giver præcis det udtryk som jeg går efter. Har vi noget tilsvarende i DK eller hvordan opnås dette udtryk normalt?

https://www.decosystems.no/produkter/smygplater/deco-smygplate-ws1-hdps-55x220mm/

Mvh
Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også