Hvor meget må et gyngestativ bevæge sig?

Hej LDS,

Jeg er lige blevet færdig med et gyngestativ i haven. Gyngestativet er udformet med fire lodrette stolper, som er samlet med tværgående stolper og Plus hjørnebeslag (se vedhæftet billede). Det atypiske "design" er for at matche en pergola, som også står i haven. Alle stolper er trykimprægneret fyr 97x97mm. De lodrette stolper er gravet 100cm ned, og de rager 245cm op. Der er brugt 15kg stolpebeton per stk, som har hærdet ca 2 uger på nuværende tidspunkt. Vi har meget lerholdigt jord.

Min spørgsmål er: hvor meget bevægelse må der være i sådan et gyngestativ? Når to børn på 20-25 kg gynger i stativet samtidigt, og især hvis de gynger "i takt", så bevæger toppen af gyngestativet sig. Det er ikke vildt meget, men et skud ville være et par centimeter i hvert retning fra lod. Er det bekymrende? 🤔

Hvis ja, hvad er den bedste måde at afstive gyngestativet på?

På forhånd tak 🙏🏻
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er nervøs for at gyngen ikke vil holde, kunne du forsyne de forreste lodrette stolper med en stræber fra toppen og ned til de bageste lodrette stolper. Det behøver bare være et bræt i hver side.

fase
Jeg ser ikke et par cm bevægelse i top som et problem. Men ellers korrekt så er skråstiver det bedste råd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for input!

Jeg tænker på at tilføje en eller flere skråstivere som foreslået. Kan man sige noget klogt om følgende muligheder, eller er der ikke andet for end at prøve sig frem?

  1. Kan man slippe afsted med kun én skråstiver, eller kræver det to (en i hver ende)?
  2. Skal skråstivere være i samme dimensioner (97x97), eller kan jeg slippe afsted med noget mindre?
  3. Skal skråstivere være helt fra bund og helt til top, eller kan mindre gøre det?
Jeg overvejer nemlig at tilføje noget pileflet som afskærmning i den ene ende. Hvis man kunne nøjes med én skråstiver i 45x95 eller 38x57 fra ~10cm over jorden på bagstolpen til ~190cm over jorden på forstolpen, så kunne den være skjult bag denne (eksempel på billede).
1. En skråstiver i hver ende.
2. Et forskallingsbræt 19x100 mm er OK. Påvirkningen er i længderetningen.
3. Sæt bare afstivningen i den højde, du har vist på billedet.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 14-08-2023 10:20:26

1. En skråstiver i hver ende.
2. Et forskallingsbræt 19x100 mm er OK. Påvirkningen er i længderetningen.
3. Sæt bare afstivningen i den højde, du har vist på billedet.

 En stolpe vil da være bedre end et bræt i dette scenarie hvor der kun er en skråstiver i den ene retning, brættet er jo ikke stærkt i kompression,  kun i træk. ? 


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Det bedste er at have skråstiver fra bund til top. Der bør være en i hver side.

Jeg ville lave skråstivere i samme dimensioner som resten. Skære dem i en passende vinkel og sætte dem imellem de lodrette stolper.

Hvis du sætter et bræt på siden, skal du fastgøre det ordentligt til stolperne, da der er mange kræfter på spil.

Et bræt på siden vil hjælpe meget. Den er både stærk i træk og tryk. 
Den hjælper kun i den ende hvor den er monteret. Så der skal være 1 i hver ene.
Helt oppe fra og helt ned er det bedste men du vil få en mærkbar ændring ved dit eget forslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis