Hej LDS, jeg søger hjælp til at forstå og planlægge renovation af mit anneks, til et kontor.
Pga, postens længere natur er den opdelt i problemstilling, baggrundsviden og løsningsforslag.
Problemstilling:
I renovation er vi stødt på følgende problem. Undergulvet (bestående af 22m krydsfiner beregnet til gulv) måler en fugtighedsprocent mellem 14-20%.
Der fremstår også plamager på undergulvet, som til mine ufaglærte øjne kan indikere tegn på fugtskader.
Baggrundsviden:
Konstruktionsmæssigt er annekset placeret på et pælefundament, fordelt på anneksets 4 hjørner. Konstruktionen i sig selv er dermed hævet over jordniveau, som består af sten og grus.
Ovenpå fundamentet er der bygget en træ konstruktion, som bærer annekset.
Gulvkonstruktionen ser ud til at være opbygget som svømmende gulv, ovenpå strøer. (Da vi ikke har taget undergulvet op er dette dog blot en antagelse, baseret på at undergulvet er sømmet med 60cm mellemrum igennem lokalet, som hvis der lå strøer nedenunder)
Da vi ikke har taget undergulvet op har vi ikke kunne konkludere hvorvidt der ligger en dampspærre eller ej.
Der ligger dog en dampspærre mellem den indre vægbeklædning og isoleringen i væggen, hvilket medfører en antagelse om at der også er dampspærre under undergulvet.
Yderligere har vi observeret at det for høje fugtniveau fra gulvet også er til stede i den indre vægbeklædning, men at dette høje fugt niveau aftager i takt med at væggene kommer højere mod loftet.
Fugtniveauet i bunden af vægbekædningen er de fleste steder i lokalet mellem 12-13% og aftager mod toppen af beklædningen, hvor niveauet er omtrent 11%
Her er en enkelt undtagelse på den væg som ligger mod naboskel, her er fugtigheden ved bunden 16%, og 12% i toppen.
Den ydre vægbeklædning på annekset i skel mod nabo, går helt ned til jordniveau.
Her fremstår der også mørke plamager på beklædningen, hvorfor vores første tanke var at det er her fugten stammer fra.
Udluftningsnæssigt er der for nyligt (et par år siden) opsat et aircondition anlæg, som fungerer via luft til luft varmepumpe, anlægget er på nuværende tidspunkt slukket, og har været det er par uger.
Den relative luftfugtighed i annekset ligger på 65-68%, nå varmepumpen ikke er tændt
Løsningsforslag;
Vi har overvejet følgende:
1. Pille hele undergulvet op, for at identificere hvor fugten stammer fra, løse det, og ligge nyt undergulv - og potentielt også nye strøer.
2. Alternativt, ligge en ny dampspærre på eksisterende undergulv, som også går op af den indre vægbeklædning og dækker denne.
Vi håber på at løsning nr 2 er mulig, da løsning nr 1 kan inkludere udskiftning af strøer, siden vi ikke helt kan stave til hvorvidt strøerne udgør en bærende del af konstruktionen - og at vi ved udskiftning af disse kan gøre mere skade end gavn.
Vi frygter dog at "fange" den allerede eksisterende fugt i gulv og væg mellem 2 dampspærre ved denne løsning, og hvad det kan ha af konsekvenser.
Jeg håber at nogle af jer vil dele jeres mening om vores løsningsforslag eller andet.
Mvh de lettere udfordrede anneks ombyggere.
*vedhæftet er billeder af gulv konstruktionen, vi har skrevet den målte luftfugtighed fordelt på flere punkter på undergulvet