Tilslutte vaskemaskine

Kære alle
Jeg vil gerne flytte vaskemaskinen hen til vasken i bryggerset, hvor der både er en “vandhane” under vasken samt den åbning, vaskemaskinen tømmes ud i - pt via langt rør fra dens nuværende placering. Mine spm er:
- kan vaskemaskinens vandtilførselsslange - vist på foto med en blå del - tilsluttes den lille “vandhane”? Her har en tidligere topbetjent vaskemaskine været tilsluttet.
- kan slangen fra vaskemaskinen umiddelbart tilsluttes “hullet” ved gulvet til tømning? Og skal det være gennem “låget” eller skal jeg fjerne røret, så den tilsluttes nede i selve “hullet”? Uanset: hvordan sikrer jeg, det holder tæt?
På forhånd tak!

Mvh mariasjo
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at begynde med vandtilførslen så skruer du den blå og grå del af den nuværende ventil med det røde håndtag og flytter over på vandhanen.
Afløbet fra vaskemaskinen er sikkert med et lodret stykke rør. Du kan bare korte det vandrette stykke op så der kun er 10-15 cm. tilbage. Så sætter du det lodrette stykke på det vandrette stykke. Så skulle det gerne være tæt. Der skal være et lodret stykke næsten op i højde med vaskemaskinen for at vandet ikke løber ud.

fase
Det du viser på 3. billede kan fint bruges. Det skal forlænges op til ca. 0,5 m højde og så stikker du bare afløbs slangen ned i røret. 
Det fremgår ikke tydelig men jeg går ud fra at det ender i gulvafløb OVER vandlås. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for jeres svar! Der er nu opstået en mulighed for at bevare vaskemaskinen, hvor den er, som jeg lige overvejer, men så opstår der er andet behov. Når vaskemaskinen skyller ud, flyder røret, som det skyller ud i, over. Både i den ende, hvor vandet skylles ud (første foto) og der, hvor vandet ender (andet foto).

Vi har før oplevet det, hvor en vvs’er kom forbi og rensede det. Men er det nødvendigt med vvs’er? Er det noget, jeg kan gøre selv? Og tænker I, at det er røret, der skal renses, eller er det nede i det hvide rør? Og kan man undgå, at det med mellemrum skal renses? På forhånd tak!

Mvh mariasjo
Du kan nok ikke undgå at det skal renses en gang imellem. Det er ikke så tyk en afløbs rør. Ligeledes skal der være frit afløb i selve kloakken som røret udmunder i i gulvet.
Det vi ser på det sidste billede mon ikke det er en vacuum ventil?? . Og skal den være der ??
Ellers ville jeg foretrække en 45 grader bøjning der, ( måske 45 + 15 ) og ligeledes i den anden ende. Så har du langt mere fald hen til udpumpnings stedet. 
Endelig kan du jo prøve at sætte en lille skruetvinge ell.lign. på afløbs slangen så du bremser pumpe hastigheden. 
Så skal du være opmærksom på om pumpen stadig skifter lyd ( maskiner er tom) noget før næste program trin.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den lidt alternative samling ved overgangen til røret i gulvet må gøres tæt. Hvilket materiale er er røret i gulvet lavet af?
Hvilken dimension er det vandrette rør? Måske kan den vakuumventil? erstattes med en bøjning (ikke en vinkel) og det vandrette stykke hæves lidt så ved at bruge et 45 + 15 grd. bøjning for at hæve røret og få noget mere fald på røret.

fase
Kære alle
Lidt sent tak for jeres svar og input. Ja det er lidt alternativt med det lange rør fra maskinen til det hvide rør. Det går over nærmest to meter langs én væg rundt i et hjørne og langs halvanden meter af den næste væg - og så er det samtidig ret smalt.
Det hvide rør er af metal.
Jeg tror, I har overbevist mig om, at vi nok hellere må tilkalde en vvs’er til at rense røret og evt også finde på en lidt mere holdbar løsning med den der rørføring. Jeg tror ikke, det bliver godt, hvis jeg selv roder med det 😀

Mvh mariasjo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis