LED Lysdæmper tænder pludselig ikke lyset mere?

Jeg har en LED dæmper på mine LED spots på et værelse. De er pludselig stoppet med at virke.

Det startede med at en af LED spots gik, men de andre lyste... Jeg noterede mig, at jeg skulle have skiftet den defekte LED pære, men så gik der lidt tid og nu tænder ingen spots.

Jeg har prøvet at tage nogle spots ud og teste dem i et andet rum. Der virker de fint (undtagen den som var gået. Den virker ikke).

Jeg har prøvet at tage selve knappen af dæmperen. Der er sort en plus og en minus knap bagved drejeskiven. Der sker ikke noget, når jeg trykker på dem...

Jeg er ret sikker på, at det er en SG LEDDim. Jeg tror, den hedder SG LEDDim 200 II.

https://www.sg-as.com/products/leddim-200/pdf

https://www.greenline.dk/sg-leddim-200-ii-drejelysdaemper-1-modul-hvid-128166

Kan der mon være gået en finsikring?

Hvad kan jeg gøre for at fejlsøge yderligere?

Hjælper det noget at forsøge at måle om der er spænding på udtagene med et multimeter? Er det ikke noget med at det skal belastes lidt før der kommer spænding?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er tilsyneladende ikke nogen sikring den dæmper. 
Du skal naturligvis prøve at måle om der strøm til den. Om eventuel ekstra afbryder ( med trykfjeder ) ikke giver spænding hele tiden. Så skal du have den belastet med mere end 2W for at måle på udgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 12-08-2023 22:29:12

Der er tilsyneladende ikke nogen sikring den dæmper.
Du skal naturligvis prøve at måle om der strøm til den. Om eventuel ekstra afbryder ( med trykfjeder ) ikke giver spænding hele tiden. Så skal du have den belastet med mere end 2W for at måle på udgang. 

Den har virket upåklageligt i over et år. Hvis der ikke er strøm til den burde den vel aldrig have virket? 🤷🏼‍♂️

Jeg belaster den vel med mere end 2W når der er spots i…  
Det er jo nu problemet er opstået, så det er ikke interessant at den har virket. 
Når jeg skriver mindst 2 w så er det fordi dens minimale belastning er 2 w ( eller 2 va ) 
Så hvis du skal pille den ud og afprøve den så er det sådan det skal gøres.

ev elmand skrev den 13-08-2023 22:31:07

Det er jo nu problemet er opstået, så det er ikke interessant at den har virket.
Når jeg skriver mindst 2 w så er det fordi dens minimale belastning er 2 w ( eller 2 va )
Så hvis du skal pille den ud og afprøve den så er det sådan det skal gøres.

OK. Forstået. Men er det her jeg bør ringe til en elektriker? Eller er denne type dæmpere nemme nok at pille ud og montere igen for en ikke-fagmand?

De er meget nemme at pille ud og montere igen. Hvis du tager et billede af lednings tilslutning, eller som vi gjorde i gamle dage skrev det ned, så er der ingen fidus i det. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis