Søm med lidt rust

Hej
Helt basic og generelt spørgsmål

Hvis jeg har skruer af forskellig slags og nogle har fået lidt rust, bør jeg så overhovedet gemme dem, bruge dem?

Har en masse forskellige søm og skruer men der er desværre kommet vand over så en del af mængden har ligget lidt i våde pap kasser de købes i. Tager dem ud af kasserne nu men det slog mig om jeg overhovedet bør gemme dem hvis der er kommer lidt rust?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt rust forringer ikke skruer eller søm ud over det æstetiske. Når de ikke længere er fugtpåvirkede stopper rusten også med at udvikle sig.
Til nogle ting er det et krav at søm er ubehandlede. F.eks. taglægter. Der vil galvaniserede søm efterhånden arbejde sig ud, mens ubehandlede søm vil ruste lidt, og “gro fast” i træet.

Søren O
Søren O skrev den 11-08-2023 19:22:13

Lidt rust forringer ikke skruer eller søm ud over det æstetiske. Når de ikke længere er fugtpåvirkede stopper rusten også med at udvikle sig.
Til nogle ting er det et krav at søm er ubehandlede. F.eks. taglægter. Der vil galvaniserede søm efterhånden arbejde sig ud, mens ubehandlede søm vil ruste lidt, og “gro fast” i træet.

??? Alle tagsøm er da varmforzinkede??

Når det er sagt så forringer lidt overfladerust ikke styrken i en skrue.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Søren O skrev den 11-08-2023 19:22:13

Det må være noget man gør i Jylland.

Jeg har for nylig været med til at skifte et tag hvor alle lægterne kunne hives af med hænderne fordi sømmene var alm. blanke søm som var rustede tyndere.
Man bruger ringede, galvaniserede ringsøm til taglægter. Læs selv i tømrerbogen hvis du ikke tror på mig.https://toemrerbogen.praxis.dk/18247

Selvbygger med stort S. 
Superdiy det med at bruge kamsøm er ikke noget, der er overvældende gammel. Førhen brugte man almindelige blanke søm. Men pga. der blev udført for dårligt tømrerarbejde, blev kravet om brug af kamsøm indført. Kravet blev indført efter der havde været nogle stormskader. Oplysningerne har jeg fra en tømrer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis