Gulvvarme et strengs anlæg

Jeg er ved at få reetableret gulvvarme i badeværelse efter skade på det tidligere.
Jeg hører nu forskellige meninger om hvordan det må/skal laves, og at det ikke er korrekt. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til at få støbt ovenpå noget hvis det ikke er iorden.
Jeg har gas fyr med et strengs anlæg og har en bekendt som siger at det er ulovligt at lave gulvvarme med retur ventil, ingen pumpe mv.
(se billederne)
Er der nogen som kan hjælpe mig med at blive klogere.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mindre rum er det ikke nødvendigt med blandeshunt, men så skal du have ændret på rørføringen i dit gulv for ikke at få en kold side. Rørene skal lægges så du har en stor spiral, hvor “returen“ starter midt i lokalet, og snor sig tilbage mellem “fremløbsrøret”. Altså hvid du starte fra den ene side og går gennem rummet har du skiftevis fremløb, retur, fremløb, retur osv.
Jeg har aldrig hørt om at det skulle være ulovligt med returventil som styreventil.

Søren O
Du lægger det som hårnål. Altså lægger midten af slangen ca. midt i rummet og kører så rundt i spiral med begge slanger. Så får du systemet med frem og retur ved siden af hinanden hele vejen. 
Årsagen er at det ellers kun bliver varmt i gulvet hvor fremløb med den høje temperatur løber ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis