Er en overligger altid nødvendigt?

Har et vindue på ~130 cm som jeg gerne vil udvide til en dobbeltdør på ~155 cm. Alle overliggere er min 100mm tykke. Muren er 75mm dyb. Der ligger en limtræsbjælke over - se tegning.  

Er en overligger altid en selvfølge eller er den måske ikke nødvendig?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tilsyneladende er der ikke mur over dit vindue, men vindue går helt op til limtræs bjælke. Hvis det er tilfældet så skal der ikke indsættes overliger. Du lader blot døren gå op til limtræs bjælken.
Jeg ser nu at der er gasbeton indvendig, og at spær ligger an på limtræs bjælke 
. Når der ikke er tryk oppefra så kan gasbeton godt holde sig selv oppe, hvis du skærer det med vinkelsliber
 Er det ikke muligt så må der laves skelet og en stump fibergips indvendig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-08-2023 22:22:39

Tilsyneladende er der ikke mur over dit vindue, men vindue går helt op til limtræs bjælke. Hvis det er tilfældet så skal der ikke indsættes overliger. Du lader blot døren gå op til limtræs bjælken.
Jeg ser nu at der er gasbeton indvendig, og at spær ligger an på limtræs bjælke
. Når der ikke er tryk oppefra så kan gasbeton godt holde sig selv oppe, hvis du skærer det med vinkelsliber
 Er det ikke muligt så må der laves skelet og en stump fibergips indvendig. 

Tak! Det var det, jeg tænkte, for ellers ville jeg jo lave en vild kuldebro. Og korrekt, udvendigt slutter vinduet ved træet uden mursten over. 

Vil det være en ide at skrue et bræt fast over nyt hul og bore nogle huller ind enkelte steder i gasbetonen for at mindske spændingen nedad, eller er den en falde skal, hvad falde må?
Jeg er ret sikker på at det nok skal blive der. Det hjælper ikke at bore huller. Men hvis du angriber det med den store slagkammer så holder det ikke. Derfor rådet med at skære det med vinkelsliber. Men du kan også bruge en gammel fuksvans til det vandrette. 

ev elmand skrev den 10-08-2023 22:43:36

Jeg er ret sikker på at det nok skal blive der. Det hjælper ikke at bore huller. Men hvis du angriber det med den store slagkammer så holder det ikke. Derfor rådet med at skære det med vinkelsliber. Men du kan også bruge en gammel fuksvans til det vandrette. 

Super. Det må blive et tidspunkt uden vind og med rigelig afdækning for det kommer immervæk til at svine 😅

Bruger du fuks-svans så sviner det ikke meget. Og den er nem at save med i gasbeton. 

Annonce
ev elmand skrev den 11-08-2023 23:25:53

Bruger du fuks-svans så sviner det ikke meget. Og den er nem at save med i gasbeton. 

God ide. Det bliver konen glad for

Jeg har lige savet åndssvagt meget gasbeton indendøre da jeg ville forbinde køkken og stue.

Med disse klinger fra jem og fix: Link på bajonetsav, er det til at styre, og de saver super nemt i gasbeton.

Hvis man gør gasbetonen godt fugtig med en blomsterforstøver undervejs, samt holder støvsuger op imod mens man saver, kan man faktisk slippe af sted med at skære uden at skulle dække stuen af.

Jeg lagde en tynd træplade på gulvet til at fange vand og krummer, men ellers er det bare at køre på.

Elektronikteknikeren
Enig i at det skal opfugtes eller man skal etablere et sug/tryk - støvet bliver ved med at flyve.
Man kan til visse bajonetsave få en støvkåbe, ellers kan man rigge noget til med gaffa for at tage det værste.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Gaffa kan sagtens have sin plads i praksis, jeg tapede støvsugerslangen fast under saven, så der var et par cm afstand til mur og klinge. Det fungerede fint.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også