Elmotor hyler

Nu har jeg fået mit gamle spånsug op at køre, men desværre har det fået en træls lyd. Den kommer ikke lige med det samme, men efter der kom lidt belastning på, så begynder motoren at hyle - og lyden stopper ikke umiddelbart igen. Det er en trefaset motor, 3hk.

Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg fejlfinder på den?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet, om din motor trænger til nye kuglelejer? Det er et bud, for for rotoren er det eneste, der løber rundt. Når du skiller motoren ad, så se lige om der er slidmærker på rotoren. Det er tegn på slidte lejer.

fase
Jep, nye lejer. Det er stort set det eneste der kan gå i stykker.

Tak! Det lyder da som et rigtigt godt bud, det vil jeg da se om jeg kan finde ud af at skifte med lidt hjælp fra youtube 😊
Kender I et godt sted at købe nye lejer?

Når du har fået motoren adskilt og funden lejestørrelserne, så lav en google søgning og køb hvor det er billigst.
Men køb kun lejer af anerkendt fabrikat eks. SKF, NSK,FAG, Timken.
Det er nemmest at søge på lejenummeret eks "kugleleje 6306"

De sidste par gange har jeg købt på ebay.de det var det billigste incl fragt.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du skiller motor ad, så mærker du endestykke op mod den tilsvarende ende på kroppen. i den ene ende plejer jeg at slå 1 kørneprik på endeskjold og 1 på motor krop lige over for hinanden. I den anden ende 2 kørne prikker hvert sted. 
Når så du skal samle det igen så ved du hvordan det skal vende, så f.eks. klemkasse vender til den rigtige side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
asgerhallas skrev den 10-08-2023 21:48:52

Tak! Det lyder da som et rigtigt godt bud, det vil jeg da se om jeg kan finde ud af at skifte med lidt hjælp fra youtube 😊
Kender I et godt sted at købe nye lejer?

Den med hjælp fra YT ville jeg nok lægge til side.

Lejerne skal presses ud (og presses i), det kræver lidt specialværktøj. Et GDS værksted for biltunere er nok det billigste og nemmeste sted at få det gjort. Plus at man kan hyggesnakke samtidig :)

Det er ikke så vigtig at presse lejer ud. De er jo i forvejen kun til at kassere. Vil man sætte de nye lejer i med håndværktøj, så læg lejet i fryser et par timer før det skal sættes i ende-skjold, læg det gamle leje oven på det nye og slå let på yder-ringen af det gamle leje. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nårh, ja.
Da jeg ikke er "autoriseret" har jeg ikke mere at sige.

I skal have tusind tak for hjælpen alle sammen! Jeg prøver og vender sikkert tilbage med basale spørgsmål før I ved af det 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis