Automatisk tænd/sluk på Elvandvarmer og elgulvvarme?

Vi har El-gulvvarme i dele af huset og el-vandvarmer, og fra 1. oktober bliver transport af støm meget dyr i perioden 1700-2100.

Så jeg vil høre om der er nogen der har en ide til hvordan man kan få det slukket i den periode, uden at skulle afbryde gruppen manuelt (og huske at tænde igen).

Vores el-gulvarme og el-vandvarmer sidder på samme sikringsgruppe, 3-faset 10 amp.

Jeg har kikket lidt på kontakture til sikringstavlen, men de ser allesammen ud til kun at være til en fase, kan det passe eller er der noget jeg overser?

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens finde et 3 faset kontaktur, bare søg på 3 faset kontaktur til tavlemontering.
Eks som dette her, det kan klare 3 x 16 ampere..     L I N K

Vi prøver igen, i morgen --
Det vil aldrig nogen sinde tjene sig hjem , vi er nede i den absolute småtingsafd , mange gange er den totale strømpris lavere i de 4 timer , fx hvis det blæser meget osv ..

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
El-vandvarmer kører jo kun 20-40 minutter efter at der er tappet vand. Så hvis i er vant til at bruge varmt vand mest om morgenen, så bruger den stort set ikke strøm i nævnte tidsrum. Hvis gulvvarme er lagt i beton, så afkøles beton medens uret er slukket og skal så opvarmes igen ( til en lidt billigere pris) 
Så det vil være meget begrænset hvad der kan spares på forbruget.
Hos vores elselskab betaler vi hele året rundt for den lokale nettransport 5,9 øre/kw. 
Og for det overordnede net fra 20,8 øre /kwh i lavlast perioder 38,6 øre/kwt i højlast perioder og 56,8 øre/kwh i spidslast perioder. 
Det er altså ca. 35 øre pr kwh der evt kan spares, og som Karl Smart skriver så er el ofte mere svingende.
Men det hele afhænger jo stadig af om du har time-time afregning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Sådan er det også her om sommeren men om vinteren går nettarifferne helt amok(se billede). Men udover effekten af den sparede nettarif, kan tanken om at det varme vand løber tør nok få ungerne til at spare lidt på det varme vand hvis de bader om aftenen.

karl smart skrev den 10-08-2023 18:21:04

Det vil aldrig nogen sinde tjene sig hjem , vi er nede i den absolute småtingsafd , mange gange er den totale strømpris lavere i de 4 timer , fx hvis det blæser meget osv ..

Jeg tror faktisk ofte at prisen er højere fra 17-21 om vinteren end fra 21-23 og det kombineret med at netafgiften er en krone højere, og at mine børn ofte bader efter aftensmad, tror jeg det kan betale sig. Vi har en vandsbeholder på 140 så der er stadig  mulighed for at bade bare ikke så længe.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis