Genvex plan.

Hej Orakler,
Jeg skal have lavet ventilation i mit 100m2 hus fra 1960.
Der er plads til at trække rørene på loftet men enheden må hænge i entreen pga. pladsmangel på loftet.
Jeg har markeret dyser med kryds.
Sug i bad, køkken og entre. Indblæs i 3 værelser og 2 i stuen.
Spørgsmål:
- må/kan jeg lave indblæs og sug direkte på hovedlinjen med et t-stykke og flexdæmper?
- jeg havde planer om at lave det hele i Ø125, men har faktisk også 10m Ø160 liggende. Bør jeg starte med 5m Ø160 på både sug og indblæs og trappe ned derefter?
- er det ok blot med flexdæmpere fra enheden og op gennem loftet for derefter at køre i spiorør eller skal der mere dæmper på hovedlinjen?

Jeg har en masse rør og fittings liggende og agter at installerer rør og derefter købe en enhed der skal indstilles af prof.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fint nok at have hoved strengen liggende hen ca. midt i huset. Det gælder både udsug og indblæs. 
Men du får bedst "gennem skylning" af luften hvis ventiler ligger enten midt i rum eller tæt på ydermur.ds til dæmper Desuden kan du ikke få plads til dæmper lige ned under hoved streng.
Der skal være lyddæmper lige efter anlægget for at få motor støj dæmpet. Så skal der være en mindre lyddæmper før hver ventil for at dæmpe både luft støj og tale fra rum til rum. 
Du starter med 160 mm og går så ned i 125 mm når der kun er 2 ventiler tilbage på strengen. 
Indblæs er ganske fint med 100 mm rør og ventiler Og det gælder også udsug, men der kan argumenteres for 125 mm i køkken. 
Du skal helst have lidt åbne døre eller plads under døre for at luften kan cirkulere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Rigtig fint svar Erik, tak.
Jeg har 160mm flex- dæmpere til at sætte efter anlægget som også kan bruges som loftgennemføring. Derfra kommer der 5m 160mm spiorør på både sug og blæs og derefter 125mm for resten.
Jeg har ikke meget plads at arbejde på derfor kommer ventilerne ikke langt ind i værelserne men er enig i din pointe. Er det ok at lave afgreninger med t-stykke og derpå sætte en flex-dæmper der så rækker så langt den kan ind i værelser til ventiler?
Jeg gav vist indtryk af at ventiler skulle sidde lige nedenunder hovedlinje. Som du skriver vil jeg naturligvis trække flexen helt ud og så direkte på ventilen. Bør entre hvor anlægget sidder være sug eller blæs. Det er ikke et bryggers. 
Du kan bruge en 90 grader bøjning ned til ventil. plus et lille stump rør. Så lyddæmper og derefter 1-2 m 100 mm rør. 
Det er ikke nok at bruge flex dæmper direkte fra hovedkanal og bøje den ned på ventilen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis