Hvordan fjernes kalkaflejringer fra wc kumme?

En forholdsvis ny wc kumme i huset har kalkaflejringer. Den anden kumme i huset har ikke.

Hvorfor kommer disse aflejringer og hvordan fjerner jeg dem?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Toilettet løber lidt i tiden efter cisternen fyldes og der udfældes kalk når det tørrer. Tilkalkning i cisternen kan også være årsagen til hvorfor vandet løber.
Du skal bruge noget surt (mild syre) til at opløse kalken - mange bruger eddike, andre citronsyre (foretrækker jeg selv) som du finder på hylden ved siden af de andre husholdningsmidler, men en hvilken som helst afkalker kan bruges.
Man følger vejledningen og laver en opløsning og fylder det i cisternen - der vil muligvis være behov for adskille denne for at kunne afkalke ordentligt på pakninger etc.
I kummen blandes opløsningen med en tyktflydende sæbe (opvaskemiddel) - det kan så smøres på uden det løber af med det samme, Udtørring forhindres med toiletpapir. Når det har siddet i en times tid bør kalken være mere blødgjort og du kan forsøge med en mekanisk afrensing med stiv børste eller plastikspartel - men højst sandsynligt vil det være nødvendigt at gentage behandlingen flere gange indtil kalken er væk.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 09-08-2023 12:04:59

Toilettet løber lidt i tiden efter cisternen fyldes og der udfældes kalk når det tørrer. Tilkalkning i cisternen kan også være årsagen til hvorfor vandet løber.
Du skal bruge noget surt (mild syre) til at opløse kalken - mange bruger eddike, andre citronsyre (foretrækker jeg selv) som du finder på hylden ved siden af de andre husholdningsmidler, men en hvilken som helst afkalker kan bruges.
Man følger vejledningen og laver en opløsning og fylder det i cisternen - der vil muligvis være behov for adskille denne for at kunne afkalke ordentligt på pakninger etc.
I kummen blandes opløsningen med en tyktflydende sæbe (opvaskemiddel) - det kan så smøres på uden det løber af med det samme, Udtørring forhindres med toiletpapir. Når det har siddet i en times tid bør kalken være mere blødgjort og du kan forsøge med en mekanisk afrensing med stiv børste eller plastikspartel - men højst sandsynligt vil det være nødvendigt at gentage behandlingen flere gange indtil kalken er væk.

/BOFH

Mange tak for svaret.
Jeg har citronsyre i skabet. Det er pulverform, så jeg skal vist bruge noget varmt vand til at opløse det med...

Mht. at blande syre og sæbe, er opvaskemiddel ikke basisk? Hvis jeg blander det med syren, neutraliserer det så ikke syren?

Der findes sådan en ​Wc skurestick​​​ lavet af noget glas materiale, den fungere super godt. Den ridser ikke men fjerne relativt nemt kalkaflejringer uden kemi og lang ventetid. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Korrekt at opvaskemiddel er en lille smule basisk (for at kunne opløse fedt) - du kan så kompensere ved at lave syren stærkere eller evt blande opvaskemiddel og citronpulveret direkte - glaseringen på kummen er meget stærk og tager ikke skade.

/BOFH

Hvad med blot at bruge ganske almindeligt toiletrens?
Annonce
Ildstaal skrev den 09-08-2023 12:19:51

Der findes sådan en Wc skurestick lavet af noget glas materiale, den fungere super godt. Den ridser ikke men fjerne relativt nemt kalkaflejringer uden kemi og lang ventetid.

Den der er sidste udvej. Den virker rigtigt godt, men selvom alle siger, at den ikke ridser, så laver den med sikkerhed små ridser i overfladen, hvor kalk fremover har lettere ved at sætte sig.

Hellere leje end at bo på gaden.
Discrusio skrev den 09-08-2023 13:09:19

Hvad med blot at bruge ganske almindeligt toiletrens?

Det har jeg skam prøvet. Det går det ikke væk af.

Kolding75 skrev den 09-08-2023 13:15:56

Ildstaal skrev den 09-08-2023 12:19:51

Der findes sådan en Wc skurestick lavet af noget glas materiale, den fungere super godt. Den ridser ikke men fjerne relativt nemt kalkaflejringer uden kemi og lang ventetid.

Den der er sidste udvej. Den virker rigtigt godt, men selvom alle siger, at den ikke ridser, så laver den med sikkerhed små ridser i overfladen, hvor kalk fremover har lettere ved at sætte sig.

Det ville jeg også være bange for...

BOFH skrev den 09-08-2023 12:04:59

/BOFH

Jeg har lige kigget på citronsyren. Der er ikke nogen vejledning ift. forholdet osv.

Det gør, at jeg har følgende uafklarede ting:
1: Hvilket forhold skal jeg blandet citronsyre som skal hældes i cisterne?
2: Hvor stor en mængde syreblanding skal jeg lave til at hælde i cisternen?
3: Skal jeg bare lukke der hvor vandet kommer ind i cisternen (ballofix) og så skylle ud så cisterne er tom. Herpå fylde blandingen i cisternen fra toppen? I det blå hul som på tegningen herunder?
4: Hvilket forhold skal jeg lave blandingen til at fjerne kalken nede i selve kummen?
5: Hvor længe skal blandingen være i hhv. cisterne og kumme?

Til cisternen ville jeg lave en blanding ligesom til kaffemaskiner, der er en vejledning på fremgangsmåde her.

Til kummen har bolius en vejledning her.

/BOFH 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis