Hvor meget kan gulvvarme slange bøjes?

Hej alle kloge hoveder. Inden jeg gik i gang med at lægge forskallingsbrædderne, prøvede jeg at finde hvor meget afstand der skal være imellem, for at de får den rette bøjning, dog uden held. Nu er de lagt, og jeg har efterfølgende fundet ud af, at der skal være 30 cm. 🤔 Hvilket jeg ikke har. 
Mit spørgsmål er, om jeg skal rive det hele op, eller om den bøjning jeg har vedhæftet, er fin nok? 
Gulvvarme slangen er en Roth x-pert S5 16 mm. 
God dag. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan fra hoften, synes jeg faktisk det virker som.om din afstand er for stor, til 16mm..  Men jeg husker måske forkert?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ville bare fortsætte med det nuværende.
Så længe at slangerne ikke knækker og at du er på bøjninger med en radius på  >10 x tykkelsen af slangen så ville jeg ikke være bekymret.
Det ser fint ud, nu er bøjningen jo også, lidt "ægge formet"
Det ville jeg være 100 % rolig ved...

Vi prøver igen, i morgen --
Bøjning ser fint ud. Der er dog risiko for at det kommer til at knirke i gulvet når termostat slår til, altså slanger bliver varme. Der hvor slangen sidder på den " skarpe kant" vil det kunne give nogle lyde fra sig. Eventuelt sæt en stump gulvpap i klemme eller klippe lidt væk af varmefordelings plade så slangen kommer mere lige ud af sporet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for alle svarene, det er guld værd, når man famler lidt frem i blinde. 👍🤔
Thomas_Mygind skrev den 09-08-2023 09:04:26

Så længe at slangerne ikke knækker og at du er på bøjninger med en radius på  >10 x tykkelsen af slangen så ville jeg ikke være bekymret.

Men hvis tykkelsen af slangen er 16 mm, skal radius vel være mere end 16 cm (10x1,6 cm), men i mit tilfælde er den(radius) vel kun omkring 12 cm? Eller tager jeg fuldstændig fejl? 

je_ns skrev den 09-08-2023 12:27:30

Det ser fint ud, nu er bøjningen jo også, lidt "ægge formet"
Det ville jeg være 100 % rolig ved...

Jeg har bare lagt slangen ned, man kan måske "forme" slangen mere, så den får en mere rund form? 

ev elmand skrev den 09-08-2023 23:28:26

Bøjning ser fint ud. Der er dog risiko for at det kommer til at knirke i gulvet når termostat slår til, altså slanger bliver varme. Der hvor slangen sidder på den " skarpe kant" vil det kunne give nogle lyde fra sig. Eventuelt sæt en stump gulvpap i klemme eller klippe lidt væk af varmefordelings plade så slangen kommer mere lige ud af sporet. 

Varmefordelingspladerne er ikke lagt endnu, så jeg kan bare lade dem stoppe 1-2 cm fra toppen af forskallingsbrættet. Men slangen vil vel så bare knirke, fordi den bevæger sig op af brættet? 

Jeg kan godt sætte noget gulvpap i klemme, hvis det det kan hjælpe. 

Jeg var nok mest bange for, at mine bøjninger ville "knække" med tiden, og derved blive utætte...

Man må gerne varme slange lidt op, så den former sig efter hvad du har bøjet den til. Men det skal være jævnt over hele bøjningen så den ikke knækker sammen. Men jeg har nu den erfaring at når først det er bøjet på plads uden at "kolapse" så holder det formen uanset om det opvarmes af det varme vand 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis