varmegenvinding og eksisterende ventilator

Hej forum.

Jeg skal til at montere et varmegenvinding anlæg (Nilan comfort 300 LR) til vores 60'erne hus. Huset er på 159 kvm hvor 50 kvm er et nyt tilbyg. 

Mit spørgsmål er om man kan bibeholde eksisterende udsugningsventilation vi har i badeværelse og emhætte eller vil det give mere mening at koble dem til anlægget ? Mit umiddelbart tanke er at lade dem være (ventilation i badeværelse er fugtstyret men jeg tænker at det vil gavne at sætte udsug over badekaret da den er et stykke væk fra ventilation i bruseniche og samtidigt skabe et luft strøm fra indblæs fra værelset ved siden af).

Kritikken til ventilationsystem planen er meget velkommen :)

Hvad der ikke fremgår af billedet er 
1. Kondensafløb vil gå ned til bryggers
2. Alle forbindelser til/fra anlægget vil være udstyret med flex lyddæmpere på 1000mm 
3. Alle indblæs/udsug ventiler udstyret med flex lyddæmpere på 1000mm 
4. Alle rør vil køre over 50mm isolering og under 200mm isolering tæt pakket (Udover 125Ø indblæs og udsug til 50 kvm del af bygning da den skal køre igennem det gamle ydervæg så den vil blive pakket ind i 2x50mm lamelmåtter)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svaret plejer at være:
- behold emhætten særskilt (fedtet ellers)
- kobl bad på, da varm og fugtig luft så udskiftes med mere tør luft.

Hvad står et sådant anlæg dig i totalt set?
HrT skrev den 08-08-2023 22:54:11

Svaret plejer at være:
- behold emhætten særskilt (fedtet ellers)
- kobl bad på, da varm og fugtig luft så udskiftes med mere tør luft.

Hvad står et sådant anlæg dig i totalt set?

 Tak for svaret HrT. Så jeg dropper ideen med udsug over badekaret og forbindet 125 Ø udsugning til den eksisterende ventil over bruseniche ? :)

Jeg tror anlægget vil runde mig omkring 35 tusind med regulering. 

MeasureOnceCutTwice skrev den 09-08-2023 16:34:51

HrT skrev den 08-08-2023 22:54:11

Svaret plejer at være:
- behold emhætten særskilt (fedtet ellers)
- kobl bad på, da varm og fugtig luft så udskiftes med mere tør luft.

Hvad står et sådant anlæg dig i totalt set?

 Tak for svaret HrT. Så jeg dropper ideen med udsug over badekaret og forbindet 125 Ø udsugning til den eksisterende ventil over bruseniche ? :)

Jeg tror anlægget vil runde mig omkring 35 tusind med regulering. 

 Jeg kan ikke se to x udsugning i badet er nødvendigt, med mindre du har en aflukket niche (som nogle jo har). Fungerer 1 i dag, fungerer 1 vel også i morgen. 


Hvor købte du det henne? 35.000 lyder jo billigt. Hvordan holder du frosten fra kondensslangen?
HrT skrev den 09-08-2023 20:16:47

MeasureOnceCutTwice skrev den 09-08-2023 16:34:51

HrT skrev den 08-08-2023 22:54:11

Svaret plejer at være:
- behold emhætten særskilt (fedtet ellers)
- kobl bad på, da varm og fugtig luft så udskiftes med mere tør luft.

Hvad står et sådant anlæg dig i totalt set?

 Tak for svaret HrT. Så jeg dropper ideen med udsug over badekaret og forbindet 125 Ø udsugning til den eksisterende ventil over bruseniche ? :)

Jeg tror anlægget vil runde mig omkring 35 tusind med regulering. 

 Jeg kan ikke se to x udsugning i badet er nødvendigt, med mindre du har en aflukket niche (som nogle jo har). Fungerer 1 i dag, fungerer 1 vel også i morgen. 


Hvor købte du det henne? 35.000 lyder jo billigt. Hvordan holder du frosten fra kondensslangen?

 Tak for rådet :)


Den første del af kondensslangen der tilslutter anlægget jeg vil pakke i lammelmåtte mens resten vil ligge under isoleringen jeg har på loftet. Siden slangen vil gå ned til bryggers så skal den bare frostsikres indtil den kommer under loftet. 

Du kan købe anlægget hos vvs-eksperten eller billigventilation for 15 tusind og jeg har regnet mig frem til at rørerne, ventiler, isolering og  m.m vil koste omkring 20 tusind. Jeg sparer en del penge ved at have det meste af mine rør under det eksisterende isolering på loftet. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis