Kære alle
Jeg er ved at opstarte et lille badeværelses-renoveringsprojekt. Det drejer sig om udskiftning af 2 håndvaske samt 2 toiletter. Sounds simple - det eneste problem er at jeg aldrig har prøvet lignende før. Min lokale VVS-mand vil gerne have 13500 kr for arbejdet, hvilket jeg synes lyder lidt stejlt
Vil derfor lige høre hvad i tænker om at gå i gang med sådant et projekt, uden nogen som helst VVS-viden eller erfaring. Min store frygt er at jeg går i gang med et alt for komplekst projekt der ender med en horisontal vandstråle der rammer mig i ansigtet efter første borehul og tilkald af vagthavende VVS'er på en søndag.
Jeg bor i et 70'er typehus med fliser fra gulv til loft, så der skal bores i fliser eller fuger. Samtidig er der bag fliserne gasbeton. Jeg har derfor følgende overvejelser:
1) Hvilke rawplugs/dybler ville i bruge til gasbeton i vådrum? Almindelige gasbeton-døbler? Skal jeg smøre silikone i hullet før jeg indsætter dyblen?
2) Skal jeg bruge et særligt flisebor, eller er det fint at købe et flisebor-hoved som jeg påmonterer min bosch boreskruemaskine?
3) Bør man få nogen at skanne væggen for skjulte vandrør, før man borer, eller kan man i 70'er-huse regne med at de går vertikalt ned i gulvet, fra hvor de munder ud fra væggen? Huset er som sagt bygget som typehus uden amatørmæssige tilbygninger.
4) Plejer det at være svært at få en ny vandlås fra f.eks. IKEA til at passe til et 70'er rør i væggen? Jeg vedhæfter nogle billeder, så i ser hvad jeg er oppe imod.
Og sidst men ikke mindst-
4) Vil i mene, at det er for svær en opgave for en uerfaren amatør?
På forhånd mange tak.