Skift af håndvask

Kære alle

Jeg er ved at opstarte et lille badeværelses-renoveringsprojekt. Det drejer sig om udskiftning af 2 håndvaske samt 2 toiletter. Sounds simple - det eneste problem er at jeg aldrig har prøvet lignende før. Min lokale VVS-mand vil gerne have 13500 kr for arbejdet, hvilket jeg synes lyder lidt stejlt

Vil derfor lige høre hvad i tænker om at gå i gang med sådant et projekt, uden nogen som helst VVS-viden eller erfaring. Min store frygt er at jeg går i gang med et alt for komplekst projekt der ender med en horisontal vandstråle der rammer mig i ansigtet efter første borehul og tilkald af vagthavende VVS'er på en søndag.

Jeg bor i et 70'er typehus med fliser fra gulv til loft, så der skal bores i fliser eller fuger. Samtidig er der bag fliserne gasbeton. Jeg har derfor følgende overvejelser:

1) Hvilke rawplugs/dybler ville i bruge til gasbeton i vådrum? Almindelige gasbeton-døbler? Skal jeg smøre silikone i hullet før jeg indsætter dyblen?

2) Skal jeg bruge et særligt flisebor, eller er det fint at købe et flisebor-hoved som jeg påmonterer min bosch boreskruemaskine?

3) Bør man få nogen at skanne væggen for skjulte vandrør, før man borer, eller kan man i 70'er-huse regne med at de går vertikalt ned i gulvet, fra hvor de munder ud fra væggen? Huset er som sagt bygget som typehus uden amatørmæssige tilbygninger.

4) Plejer det at være svært at få en ny vandlås fra f.eks. IKEA til at passe til et 70'er rør i væggen? Jeg vedhæfter nogle billeder, så i ser hvad jeg er oppe imod.

Og sidst men ikke mindst-
4) Vil i mene, at det er for svær en opgave for en uerfaren amatør?

På forhånd mange tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en u-overkommelig opgave. og når der er afspærrings haner er det tilmed lovlig.
1. Du bruger bare nogle gode dybler. det som det kommer an på er at der er flere skruer, og at du går langt ind i muren. Altså at det stykke på dyblen som udvider sig er ret lang og at skruer så passer til det. Det er ikke nødvendig med silicone i hullet da der stort set aldrig kommer vand der. 
2. Jeg bruger almindelig murbor, og det kører fint uden slag funktion. 
3. Rør går helt sikkert lodret ned imod gulvet. Hvis du har oprindelige tegninger på huset kan du se en kanal på fundament tegning, som rørene ligger i nede i gulvet. Du kan sikkert også konstatere at rørene kommer op fra gulvet ude i baggang / teknikrum
4. Du skal ikke bruge vandlås når der i den nuværende installation ikke er vandlås. Det undrer mig at du skriver 70`r rør ( jo det ved jeg måske godt   ) når nu din fine målestok siger 32 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for dit udførlige svar!

Mener du at jeg bare skal købe et stykke afløbsrør i valgfri byggemarked med de rette dimensioner og save det til selv, så det passer?
Er der ingen fordel i at sætte en vandlås i, selvom der ikke tidligere var en?
Mener du at jeg bare skal købe et stykke afløbsrør i valgfri byggemarked med de rette dimensioner og save det til selv, så det passer?
Er der ingen fordel i at sætte en vandlås i, selvom der ikke tidligere var en? 

Ja, du køber et stykke rør i en passende dimension og saver det til.
Det er absolut ingen fordel at sætte en vandlås mere i. Der er en vandlås i gulvafløbet.
I øvrigt har du undersøgt om de nuværende bæringer passer til den ny vask?

fase
Din installation er nu lavet så afløb fra håndvask ender i gulvafløb OVER vandlås der. Det kan du sikkert se hvis du fylder vasken, trækker prop op og lytter / kigger i gulvafløb. 
Det absolut ikke en fordel med ekstra vandlås. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis