Føring af nyt kold/varm vand og fjernvarme.

Hej forum.

Jeg vil skifte alle rør til plx, samt etablere gulvvarme.
Må jeg trække kold og varm vand side om side, samt fjernvarme slanger? Eller skal der være en vis afstand? Kan en isolering af de varme gør det?

Tak for svarene.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er ikke godt at lægge det sammen. Når man tager et glas koldt vand er det irriterende at det er lunken. Desuden er der lidt risiko for legionella hvis der er rør som har lunken vand  stillestående i længere tid.
Så når du graver ud lægges den kolde ned under isolering, for at den ikke skal genere så graves den 5  cm ned og der stampes over den. Når så isolering er nået ca.- 2/3 op laver du radondug. 
Det varme brugsvand samt rør til gulvvarme i andre rum føres så i riller / udfræsninger i toppen af øverste lag. Det kan så dækkes med byggeskum, så er det isoleret. Gulvvarme som hører til rummet skal naturligvis ikke isoleres men fastgøres over rionet. 
Brugsvand trækkes som rør i rør, og det skader jo heller ikke gulvvarme slanger ligger som rør i rør igennem de andre rum. Men man kan alligevel ikke udskifte dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik.

Mange tak, og tusind tak for dit svar. 
Det her er jo en mega fed side. Hold nu fast jeg har læst meget.

Jeg har lidt plads problemer. Men tror godt at jeg kan få lidt afstand på vand og fjernvarme. Omkring 60 cm.
Kan det gå?

Er det skidt at trække kold og varm vand sammen? 
Det kniber at laver afstand her. Tænkte at sætte rørisolering på den varme, så det kolde vand forbliver koldt?

Pft.
Mvh Jack.
Det har ikke så stor betydning om den kolde ligger tæt på varm brugsvand. Her vil alene isolering være rigelig. 
Det er den kolde vand i tæt forbindelse med det varme gulv jeg vil mene bliver lidt irriterende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-08-2023 13:35:04

Det har ikke så stor betydning om den kolde ligger tæt på varm brugsvand. Her vil alene isolering være rigelig. 
Det er den kolde vand i tæt forbindelse med det varme gulv jeg vil mene bliver lidt irriterende. 

På den måde. 

Tusind tak for svaret. Det hjælper mig meget.
Rigtig god dag til dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis