Hjemmelavet trappe af metal

Jeg skal snart i gang med at lave en rigtig Lav-Det-Selv trappe som skal stå indendørs. Jeg har (næsten) besluttet mig for at lave den i "jern" som vist på vedlagte billede (hvor den højre vange for forståelsens skyld er fjernet).

Mit problem består imidlertid i, at jeg på trinene gerne vil have træbelægning på trinene magen til den som rummet hvor i trappen skal stå. Det er et lamelparket gulv, hvilket ikke giver en særlig god og flot forkant på trinet og hvis jeg lader trinets jernprofil gå op over for at dække siden af trækanten, vil trappen ikke bliver særlig rar at gå på med strømpesokker.

Hvordan kan jeg løse dette problem på en god og holdbar måde?

Skal jeg udforme trinene helt anderledes?

Har du nogle gode ideer hører jeg gerne herom.

Lars

-------------------------
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver en meget industriel trappe, den type ses meget som udvendig trappe med gitter riste...

Jeg vil foreslå at du i stedet laver trappen med et rør profil løbende op under selve trappen og laver nogle konsoller som du monterer trinenne på. Trinene kan være i den træsort du vælger... Det billigste vil være en limtræsblok. og skal det være fint kan du anvende en mere eksotisk træsort... Når du ikke kan anvende samme "planke" som den på gulvet vil jeg anbefale at vælge en hvor man kan se at der er en direkte kontrast... Altså understrege at det er to forskellige materialer og ikke blot en farvefejl....

Jeg kan evt lave en lille tegning der viser lidt mere hvis du ønsker det...

Jeg går ud fra at der er tale om en trappe med et lige løb, eller en trappe med repos... Det er enkelt at lave en trappe med et ligeløb, men noget mere besværligt at lave en 1/4 svingstrappe...

kig også på biblioteket, de har flere bøger om at bygge trapper !!

MVH Njord
Tak for input.

Jeg kender godt den type du omtaler, men den har den ulempe, at trinene ikke er afdækket af en vange, som i den model jeg omtaler.

Derved er der stor risiko for at folk i alle højde løber ind i trinene, da trappen bliver placeret ud for en dør med megen trafik.

Du har nok ret i det med kontrastfarven på træet. Da gulvet på 1.salen er fyrretræ er det nok en god løsning med trin i fyrretræ.

Lars

-------------------------
Hvad med, om du i stedet for det viste "bakketrin" bare svejser nogle beslag på vangen, hvorpå du kan skrue et trin fast i.

Hvis du synes det er grimt kan du også svejse en hel plade imellem, hvor du borer huller til trin, hullerne skal være undersænkede. Herefter monterer du trin, som har en udfræsning til den svejste plade.

Mvh. Carsten
Hej Lars

Hvad med at bukke forkanten på pladen en gang til (som et u ) så den går ind i træpladen, dette kræver så at du for fræst en rille i træpladen, så har du en rund afslutning som strømperne ikke hænger fast i, hvis du ikke helt ved hvad jeg mener kan jeg godt lave en tegning til dig, ( bruger du inventor ?? til at tegne i )

mvh
johnny
Jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal lave trappen i jern eller træ.

Jern er nemmere at anvende, men jeg er bange for at trappen får for meget look af kontor over sig. Endvidere er det nemmere at fortsætte med gelænder op af trappen og rundt i stort trappehul med jern.

Træ derimod passer bedre til mit ældre bondehus og vil nok blive det pæneste.

Johnny, jeg kan godt se hvad du mener, så brug ikke tid på at tegne en skitse (i Inventor, som er et fabelagtig godt program biggrin ).

Lars

-------------------------
Annonce
Arkitektonisk vil en trætrappe passe bedst. Der findes forskellige leverandører, der lave dig et "byggesæt", ud fra dine mål. Som lav det selv mand må det at lave en god trappe vist siges at være yderst kompliceret. For hvornår er en trappe "god" at gå på (stigning, vinkel, bredde etc) - Så jeg tror pengene vil være godt givet ud...

klassikeren
Nuvel - trætrappe det bliver.

Men med mindre jeg falder over et usædvanlig godt tilbud, vil jeg lave den selv.

Tak for alle input.

Lars

-------------------------
Er der tale om en ligeløbstrappe. Kan den fremstilles rimelig enkelt ved hjælp af en overfræser og en skabbelon til fræsningerne af lommerne til trinnene.

Men undersøg hvad det vil koste i materialer før du går igang... det er ikke sikkert at der er ret meget at spare...

Men det er jo også en udfordring i at lave tingene selv !!!

MVH Njord
Enig Njord, men læg lige mærke til, at der er en i "Køb-Salg-Bytte" der gerne vil købe timer, da han ikke har nok i 24 smile

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis