Vurdering af tag og tagskift - hvordan finder man reel viden?

Vi har et hus fra 1972 med betontegl uden undertag. Der er ret delte meninger om taget. Håndværkere, der kan skifte tag, synes det skal skiftes. Dem, der ikke har interesse i det, mener det kan vente. Bygningskonstruktørerne er delte: nogle mener vent. Andre hellere skifte før det bliver utæt.

Med andre ord: jeg kan ikke finde hoved og hale i det. Hvordan kan jeg reelt afgøre om mit tag dels kan holde, dels hvor længe det kan holde?

Beregnet på 1:1 udskiftning med beton tegl med danlock og intet nyt undertag kan jeg skifte selv for 60.000. Det beregnet uden lysninger osv, men det er nok mere realistisk at skifte selv 1:1 end bygge helt nyt tag. Men igen, der er ingen grund til at skifte tag hvis det kan holde 15-20 år mere 
Vi har et hus fra 1972 med betontegl uden... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jonathanhandyman skrev den 07-08-2023 19:46:16

Har du prøvet at lægge et tag før? Hvis ikke, så vil jeg anbefale at du får professionel hjælp, for det er træls at have et utæt tag.. her hos os tog det 2 dage at tage 100m2 tag ned. To gutter kan nemt gøre det på den halve tid. Det tog en uge at lægge tag + 3 vinduer og en lørdag at lave lysninger.

Vi valgte en bane are som undertag. De holder fint i dag (ikke 100 år som stenen, men det gør fast undertag heller ikke)

 Jeg har ikke prøvet at skifte tag før. Jeg er klart mest erfaren med murer og maling. Men tænker også, at det næppe kan være så svært igen forstået på den måde, at vores hus har klassisk 70’er form med to helt plane sider hvor alt bøvlet (to vinduer og en skorsten) er på den ene side og den anden kun har to ventiler til emhætter / udsugning. 

Det er helt planlægningen, der er sværest plus tidsestimeringen. Plus selvfølgelig om det skal skiftes eller kan vente.

Det frister at skifte det så vi på den vis kun har gulve enkelte steder i huset tilbage som skal skiftes. Resten er blot vedligehold som tages løbende. 
Jeg ville helt klart vente 10 -20 år hvis det er det vi taler om. Så længe det ikke er utæt, eller tagsten flyver af så er det spild af penge at skifte det ud. De nuværende betonsten er så vidt jeg ved med skumgummifalse. De kræver ikke undertag da de er ret meget snetætte. 

Jonathanhandyman : Det passer simpelthen ikke at banevarer har en levetid der nærmer sig de mere faste undertags typer. Her er sakste fra træguiden. 
Undertagets levetid:
Levetiden for et undertag bør normalt have samme levetid som tagdækningen. De forventede levetider for undertage afhænger af taghældning og tagdækningen tæthed:

  • Træfiberundertage: 30-50 år
  • Faste undertage med ét lag tagpap: 40-80 år
  • Faste undertage med to lag tagpap: 50-100 år
  • Tynde banevarer: 5-20 år
  • Kraftigere banevarer: 10-30 år


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-08-2023 22:57:46

Jeg ville helt klart vente 10 -20 år hvis det er det vi taler om. Så længe det ikke er utæt, eller tagsten flyver af så er det spild af penge at skifte det ud. De nuværende betonsten er så vidt jeg ved med skumgummifalse. De kræver ikke undertag da de er ret meget snetætte.

Jonathanhandyman : Detr passer simpelthen ikke at banevarer har en levetid der nærmer sig de mere faste undertags typer. De tynde banevarer regnes som 10 - 20 år.  de bedste banevarer ligger på 20 - 30 år og det bedste faste 50 - 100 år i levetid. Det sidste er så tagpap som undertag. Huntonit ligger lidt under nemlig 40 - 60 år. 

 Min kone tænker det samme. Jeg er usikker: taget er tæt, nu velventileret - der var ikke en dråbe vand i dag trods storm og slagregn. Alt der tilsiger mindst et par år eller mere levetid. 


Kan jeg antage, at taget vil begynde at dryppe igennem først før der sker større skade - og at sådanne kan nødtørftigt repareres et par år imens man forbereder tagskifte?
Jeg har rettet i mit indlæg så det ikke bare er efter min hukommelse med de levetider. 
Hvis huset har modstået Stormen i dag, bodil og andet uvejr så ryger taget ikke lige af. Det begynder med at nogle tagsten flyver af, der bliver utæt ved skorsten eller lignende. Inden jeg skiftede tag havde jeg været efter 6 - 8 revner i eternitpladerne med tagtæt. 
Desuden fik jeg del i en pulje til forskønnelse af bevarings værdige huse. Den var kun aktiv i vores område det år. 
Jeg har her i foråret haft en lift oppe ved taget på et hus tilhørende en ældre bekendt. Huset er fra ca. 1950 Her var alle tagsten bundet fast med ståltråd i de 2 yderste rækker over udhæng. Sådan noget ståltråd har det med at ruste igennem årene, så når det stormede kunne hun ligge i sin seng og høre tagstenen rasle ned. Jeg skubbede dem op en efter en og borede et hul i dem, skruede en rustfri skrue ned i lægten og trak den ovenfor ned igen over skruen. 
Jeg vil give hendes tag 20-40 år mere i levetid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
At taget er tæt er et godt udgangspunkt. Det er også rettidig omhu at reagere inden en skade opstår. I tilfældet med ca 50 år gamle cementtagsten er man ved at nærme sig den forventede levetid, og normen har siden 1980 været at man etablerer undertag, undertage bliver idag klassificeret af DUKO.

Jeg har selv skiftet et tag med dobbeltfalsede teglsten med skumgummifuge. Ved denne løsning var der oprindeligt ikke krav om at lave undertag når denne tætning var medtaget.
Det har jeg bandet længe over og det var 300 af de lange jeg som relativt nybagt husejer i 2005 godt kunne have brugt på noget andet. Selve stenene fejlede egentlig ikke noget men taget var ikke tæt pga skumgummifugen ad åre fungerede som en væge og der intet undertag var til at tage blødningen. Ergo var løsningen set i historiens soleklare bagklogskab noget lo.. på trods af producentens anbefaling.

Check evt også bolius ift hvad de har at sige om betontage.

https://www.bolius.dk/tag-med-betontagsten-12892

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
ev elmand skrev den 07-08-2023 22:57:46

Jeg ville helt klart vente 10 -20 år hvis det er det vi taler om. Så længe det ikke er utæt, eller tagsten flyver af så er det spild af penge at skifte det ud. De nuværende betonsten er så vidt jeg ved med skumgummifalse. De kræver ikke undertag da de er ret meget snetætte. 

Jonathanhandyman : Det passer simpelthen ikke at banevarer har en levetid der nærmer sig de mere faste undertags typer. Her er sakste fra træguiden. 
Undertagets levetid:
Levetiden for et undertag bør normalt have samme levetid som tagdækningen. De forventede levetider for undertage afhænger af taghældning og tagdækningen tæthed:

  • Træfiberundertage: 30-50 år
  • Faste undertage med ét lag tagpap: 40-80 år
  • Faste undertage med to lag tagpap: 50-100 år
  • Tynde banevarer: 5-20 år
  • Kraftigere banevarer: 10-30 år

 Jeg skrev da heller ikke at banevare holder 100 år?? Intet undertag holder lige så længe som cementtagsten.

Mange producenter giver i dag 25 års garanti på banevare. Hvis det ligger under er stejlt tag der er lagt korrekt (og lystæt) er levetiden meget længere. Cementtagsten er generelt mere tætte end traditionelle teglsten, da støbwprocessen med cementtagsten er 100% kontrolleret.
Økonomisk kan investeringen i et fast undertag ikke måle sig med moderne og korrekt monterede banevare. Læg dertil uvisheden om dit ejerskab over huset. Hvem ved om du bor i samme hus om 40 år - 60 år...
Ift år i huset: jeg forventer iøvrigt at vi bor i dette hus i >15 år mere. Der vil den yngste være flyttet hjemmefra, forventeligt.
Men til dit egentlige spørgsmål- hvis taget er tæt for slagregn og fyge sne, så ville jeg ikke skifte det. Hold i stedet øje med fugt og vidt træ jævnligt.. penge til en ny tagdækning får man ingen nytteværdi af.. men man får da mulighed for at etablere ovenlysvinduer fx..
Jonathanhandyman skrev den 08-08-2023 08:13:25

Men til dit egentlige spørgsmål- hvis taget er tæt for slagregn og fyge sne, så ville jeg ikke skifte det. Hold i stedet øje med fugt og vidt træ jævnligt.. penge til en ny tagdækning får man ingen nytteværdi af.. men man får da mulighed for at etablere ovenlysvinduer fx..

 Vidt træ? 


Der var problemer med fugt, men efter jeg har øget ventileringen og gået udsugningerne igennem (som var utætte for et par stykkers vedkommende), så er det både tæt og relativt tørt (som det er udenfor). Under frosten var det knastørt.


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også