Afstivning af stålskorsten

Er der nogen der har gjort sig erfaring med afstivning af stålskorsten i betontag?

Jeg skal have sat en meter mere på min stålskorsten, derfor skal den afstives, og det har jeg valgt skal gøres med to stænger og ikke tre barduner. Taget er IBF Vinge Øko. Og placeringen er nord for Limfjorden ......

Ingen af de leverandører jeg har kontaktet, levere beslag der passer til befæstigelsen i taget. De vil gerne levere (teleskop)stænger og beslag til selve skorstenen, men der hvor det betyder noget, vil de ikke rigtigt hjælpe.

Min skorstensfejer ævlede noget om (forsigtigt), at bore gennem tagstenene og tætne med Tagtæt.
Hvilke beslag/øjebolte skal jeg bruge?
Hvor skal huller bores (top eller bund på tagsten)?
Er det vigtigt, at centerlinie - hvis øjebolt - er parallel med træk/trykretning?

Jeg kan alt - når det lykkes.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bore i toppen af bølger på tagsten. Så får du mindst regnvand ved dit borehul. Er der desuden tagtæt så er det helt fint.
Om øjebolt skal være på linje med stang bardun kommer jo noget an på hvor kraftig øjebolten er. Står det vinkelret op igennem taget vil træk/tryk kunne få din til at give sig lidt, og det vil kunne få tagtæt til at revne over tid. Er den i linje med stang bardunen vil det ikke ske. 
En anden tætnings metode er at have et stykke kraftig plast nede under tagsten. Her sættes øjebolten igennem et lille hul i plast og derefter trækkes det nedad, så der dannes en lille tut opad på bolten. Der kan komme tape på også. Så vil vandet afvises. Plast vil kunne bevæge sig med bolten. Det skal være så stor et stykke at det kan gå ned og op igen til begge sider og netop føres ud over tagsten længere nede. 
Man vil jo kunne risikere at vandet som føres ned ad stang bardun vil sive videre ned langs bolten. På den måde kommer der jo en del dråber regn ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

ev elmand, du kommer godt rundt om de betænkeligheder jeg har.

Jeg har overvejet at gå lidt overkill, og montere to af de her skruer for hvert befæstelsespunkt, så bevægelser gennem tagsten bliver mindre. Men det kan også blive for meget.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Den med skilles og samles er sådan en fast tekst som ikke har noget med selve indlægget at gøre. 
Jeg mener ikke det kan blive for meget her. Om du køber 2 eller 4 af disse skruer betyder jo ikke noget. 
Det ville være anderledes hvis vi taler om 200 / 400 stk   

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis