Wire-bæring af repos

Hej Lav-det-selv forum
Jeg har et spørgsmål i forhold til repos-bæring.Det handler om et repos som skal bæres af stål wire. Wiret skal sidde i fast i spæret. Hvilket krav er der i forhold til wiret og spæret der skal bære på reposet. 
Hvilken type/tykkelse wire kan man bruge i dette tilfælde og hvordan skal det sidde i spæret?
Jeg har vedhæftet en 3D tegning over det, for at kunne få en bedre forståelse på det.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var min opgave ville jeg helt sikkert blande en prof ind i det. En bygningskonstruktør eller -ingeniør.
Bl.a. for at finde de rigtige steder at fastgøre wirene.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er flere forhold som skal tages i betragtning. Hvor meget vejer repos, hvor meget bidrager trappe med vægt oh hvor meget skal stå på den.
Normale stålwirer har en brudstyrke på ca. 200 kg/mm2 Så brudstyrke på en 10 mm wire vil ligge på ca. 15 tons træk. Indsætter vi så en sikkerheds margin på faktor 5 ( som man bruger ved kraner ) så skal du regne med en lasteevne på 3 tons. 
Det er nok i overkanten hvad 1 spær kan bære. Så enten lægges en bjælke over så det fordeles eller man regner sig frem til en mindre belastning fra repos.
Jeg vil mene at du under alle omstændigheder skal have en konstruktion hvor du omslutter spær eller f,eks. firkantrør der ligger over spær. Det vil svække spær hvis man bare borer igennem med f.eks. gevindstang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis