Navnet på en maskine ?

Jeg har set sådan en maskine som man kan sætte en plade i, og så presse den op i form. Det ligner en drejebænk, men i stedet for skærende værktøj så presser man ind på pladen medens denne roterer, for at den kan få den form man ønsker. Der er en skabelon bag ved pladen.
Der skal så meget pres på så operatøren står med en sele omkring hoften og bruger nogle dorne som anlæg. Man kan lave skåle, metal lamper o.m.a. 
Jeg ville finde youtube videoer men uden en betegnelse så er det svært.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at søge på yt tryck svarvning  Jeg så det udført på et sted i Nordberg Sverige for nogle år siden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ved at PH lamper bliver lavet på den måde og har set det på fabrikken, men hvad maskinen hedder er et godt spørgsmål.
Manden der står ved maskinen hedder en metaltrykker.
Klik her for en lille artikel.
Jeg kan google mig til at der ikke er mange af dem tilbage i DK og at det indgår i Gørtler faget.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man kalder det for metaltrykning, og det hedder en metaltrykker bænk, på Dansk.
Ved ikke om uddannelsen findes mere, men man kunne før i tiden komme i lære som metaltrykker.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er rigtig nyttige svar. Det vil jeg efterprøve.
I min ungdom var der et underholdnings program på TV som kaldtes " 2 fag frem " Sikkert med Otto Leisner
Her var der netop i en af programmerne opstillet sådan en maskine, som jeg nu ser hedder en metal trykker. 

ev elmand skrev den 06-08-2023 22:56:52

Det er rigtig nyttige svar. Det vil jeg efterprøve.
I min ungdom var der et underholdnings program på TV som kaldtes " 2 fag frem " Sikkert med Otto Leisner
Her var der netop i en af programmerne opstillet sådan en maskine, som jeg nu ser hedder en metal trykker. 

Kan godt huske de udsendelser   

Sjovt nok findes udsendelsen stadig på DR, det starter lige lidt inde i videoen med metaltryk.

LINK 2 fag frem​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Og på engelsk kan jeg nu se det hedder metalspinning LINK for eksempel
Tak Je_ns: Det var altså ikke Otto som var værten. Og meget sjovt at se. Jeg havde udsendelsen til at være meget ældre end marts 1992 i mit hovede. 

Er det en som i dette program fra SWR
https://youtu.be/Zi-lDY5AFog
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis