Erstatning af pumpe med 3 tilslutninger

Hej. Jeg vil gerne erstatte vores gamle pumpe i gasfyret med en nyere model. Pumpen er af typen Bosch UPS 15-50 TTA0. Den har tre tilslutninger (se billede). Ind, ud og en der går direkte til ekspansionsbeholder. Jeg kan ikke finde nogle nye pumper med andet end 2 tilslutninger? Er der nogle der har forslag?

Grunden til at jeg gerne vil skifte er fordi den nuværende pumpe kører konstant selv når der ikke kaldes på varme fra nogle gulvvarme kredse/håndklædetørrer. Jeg er i tvivl om hvad der sker når alt er lukket - ekspansionsbeholderen må vel tage det tryk der kommer fra pumpen som kører non-stop (der er ingen bypass ventil - medmindre det er indbygget i fyret)? Det virker ikke holdbart hvis alt er lukket i lang tid men måske er det noget jeg ikke forstår.

Pumpen har indtil nu kørt på niveau 2 / 3. Vi har tilføjet nogle nye gulvvarme kredse som ikke altid bliver varme nok (de er på 1 sal). Jeg vil derfor gerne skifte til niveau 3 men er ikke sikker på hvor smart det er med denne lidt underlige opsætning.

Min plan var derfor at prøve med en Grundfos pumpe i en mode hvor den skruer op og ned for effekt automatisk efterhånden som termostaterne åbner/lukker. Men som nævnt i starten er disse vist kun med 2 tilslutninger.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er lidt svær at finde. I Grundfos’s erstatningstabel findes pumpen ikke. Det er sikkert fordi at Grundfos beskytter Bosch, da det er Grundfos der har leveret pumperne til Bosch.
Synes du skulle prøve at kontakte Bosch.

Søren O
Har du undersøgt hvad der styrer pumpen? Du kan sikkert nøjes med at skifte selve pumpen og beholde huset, hvis du absolut vil skifte pumpen.

fase
Tak for svar. 
Mht. genbrug af huset så er jeg blot i tvivl om hvorvidt det er kompatibelt med en nyere pumpe. Er det altid tilfældet at ting fungerer sammen hvis blot huset passer? Styringen er bare 230v så den del burde være kompatibel.
Når jeg spørger til styringen er det ikke de 230v, jeg mener, men er det fyret, der styrer pumpen. Ellers sluk for pumpen. Er gulvvarmen på 1. sal udluftet korrekt? Gulvvarmen kræver jo cirkulation på kedelvandet for at virke-

fase
Hej. Tak for svar.

Det er fyret der "styrer" - når fyret er tændt kører pumpen. Der er ikke ført kontrol signal fra gulvvarme styringen til fyret selvom dette er muligt (fordi vi har flere manifolder+styreenheder). 

Det er fint udluftet, ja.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis