Fein multimaster bliver varm.

Hej.
Min trofaste Fein cutter er begyndt at blive brænd varm ved brug efter få minutter. (5 år gammel)
Jeg har haft den skilt af og pustet den ren. Der er ingen modstand i mekanismen (så den derfor bliver varm) kullene som sidder i maskinen er ca 1/3 - 1/2 længde tilbage.
Temperaturen på selve motoren er målt til 91° da jeg slukkede fordi den begyndte at lugte af brændt plastik.

Nogen forslag?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bliver maskinen også varm, når den kører i tomgang? Eller er det kun når du bruger den? 

fase
Den bliver varm selvom at den kører i "tomgang" laveste hastighed og uden nogen former for belastning.
Hvordan er modstanden i gearkassen.

fase
Hvis billedet viser temperaturen i ankeret, kunne det tyde på en fejl i ankeret. Du skal måle modstand gennem to modstående lameller i ankeret. Modstanden skal være nogenlunde ens hele vejen rundt.

fase
Modstanden er en på begge sider. 🤔 
Annonce
Du skal måle på alle kommutatorens lameller par vis. Altså to over for hinanden. Det gør du så hele vejen rundt. Reparation af anker eller stator kan sikkert ikke betale sig. Hør på prisen på en reparation, inden du får repareret.

fase
Hej S. Fabrin.

Så har jeg været igang... Jeg har målt som du har skrevet. Der er ret stor forskal i modstanden imellem  parrene.

Kan du fortælle hvad det egentligt betyder? Jeg behøves ikke den store forklaring. Men motorer har jeg ikke arbejdet så meget med gennem min tid.

Vh. Søren
Du får en kort forklaring. Når du måler på ankeret, skal målingerne ligge temmelig tæt på hinanden. Hvis du måler en høj modstand tyder det på en afbrydelse i viklingen. Modsat betyder en lav modstand en kortslutning mellem en eller flere tråde i viklingen. Det kan ikke betale sig at reparere ankeret, men prøv at høre prisen på et nyt. Du kan godt få en længere forklaring, hvis min forklaring var lige kort nok.

fase
Tak for forklaringen. Det giver god mening. Tak for hjælpen, jeg prøver at kontakte Fein, om det kan svare sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis