Rør igennem fundament (tilbygning)

Hej,
Jeg skal til at lave et fundament til vores tilbygning men før det skal jeg have etableret en faskine og røret til faskinen skal gå under tilbygningen ergo igennem fundamentet da faskinen står på den anden side. Hvordan fører man sådan et rør ? Skal der laves forskalling omkring røret før man laver fundamentet eller hvad siger reglerne / best practice på området, her tænker jeg at røret ikke bliver belastet af fundamentet men samtidigt at fundamentet er stærk nok der hvor røret går igennem ? Røret til faskinen er ikke det eneste, jeg har også et kloakrør til et badeværelse der skal gå igennem fundamentet, her gælder samme spørgsmål.

/donnib

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du graver normalt ud til fundament, og så når du kommer med beton, smider du nogle skovlfulde jord ned hvor rørene skal ud. ca 30 cm i bredde og højde. Senere kan du så nemt grave hen til sokkel fra hver side og skubbe jorden ud. Skal det se lidt fint ud så sætte du en plade ned på hver side af hullet indtil beton er på plads på ydersiden og jord er på plads indvendig. Så trækkes plader op og det står godt. 
Det har ingen indflydelse på fundament at der er et par huller i den. 
Alternativ kan du smide et stykke flamingo ned, men det er lidt vanskeligere at hugge ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak men hvad nu hvis jeg vil trække rørene nu inden jeg har lavet fundamentet ? Er det så bare når jeg så skal lave fundamentet at jeg ligger noget over rørene eller er der risiko ved denne metode at der kommer belastning på rørene ?

Trækker man rørene først så er det ok. Jeg ville stadig smide lidt jord ned omkring, så rørene ligger lidt frit i betonen. 

Det jeg frygter er at vægten fra fundamentet og huset vil få røret til at kollapse hvis man ikke sikrer at fundamentets vægt ikke lægger på røret. I mit hoved tænker jeg om det er nødvendigt at lave et lille U af træ og så lægge det over røret når man støber betonen og så derefter fjerne den når betonen er størknet. 

Vægten af fundament står jo ikke på røret men på bunden af den udgravede grøft. Desuden er beton naturligvis stift så rørene vil ikke på nogen måde kollapse. Det vil ikke gavne det mindste at lave sådan en forskalling. 
Og hvordan vil du fjerne træet ? Ja du kan grave ned på begge sider men det er meget svært at få ud. 
Når jeg anbefaler et par skovlfulde jord er det kun for at rør lettere kan udskiftes hvis det om mange år bliver nødvendig.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis