Mursten støtter på hanebånd

Halløj GDS,

Jeg er ved at åbne op til kip i min 1. Sal, og da jeg får loftet ned ser jeg at der er to mursten der rager ud af væggen og "støtter" imod det yderste hanebånd ved gavlen. Samme sted er murværket forankret med et stykke fladstål til hanebåndet. Det er en gammel murermester fra 1929. Har det evt været brugt til støtte da huset blev bygget, og kan disse to sten fjernes?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du må ikke fjerne sten og beslag. Det er en konstruktion som fastholder gavlen til tagkonstruktionen. Hvi du fjerner det, risikerer du at gavlen bliver blæst ud af en stormvind.
Dermed er ikke sagt at konstruktionen ikke kan erstattes af anden konstruktion, men det kræver ingeniørbistand.

Venlig hilsen
Knud
Hvis du lader beslaget sidde så ville jeg nok ikke have betænkninger ved at fjerne stenene. Når  det er så lille en del af " " kiprummet " så en ide er at sætte en væg op indvendig lige på bagkant af hanebånd. Så får synlig hanebånd men samtidig en isoleret din og murstenene skjules. Det stump beslag der så bliver synlig kan ikke ses nedefra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis