Tips til nyplantet æbletræ søges

Tror nok, dette var den mest passende kategori, så jeg prøver lige. :-)

Jeg plantede nogle frø fra supermarkedets Pink Lady æbler i en potte i sidste år. Der var gevinst på det ene frø, som skød op i et flot lille træ.

Jeg har overhovedet ikke forstand på planter, så det er lidt tilfældigt, hvor det har stået i lejligheden. Over den sidste måneds tid har potten stået i et vestvendt vindue, som er blevet til en sauna ud på eftermiddagen. Jeg glemte en eller to vandinger, så træet blev ret tørstigt og begyndte at tabe blade og blive brunt om de resterende blade.

Træet er nu flyttet til østsiden, hvor det får noget morgensol, og jeg er meget opmærksom på at vande (men ikke overvande) det tilpas meget. Jeg sprayer også bladene med en forstøver regelmæssigt. 

Jeg har en vestvendt, overdækket altan, men jeg har ikke nogen have at plante træet i (endnu - håbet er at finde et hus med have i løbet af de næste to år, hvor træet kan plantes).

Jeg er lidt bange for, at træet har opgivet ævred .. men som sagt ved jeg utrolig lidt om emnet. Er der nogen, der har nogle tips til, hvordan jeg kan redde det? 

På forhånd tak! :-)


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da der er en F1 hybrid , så.vil du aldrig få spiselige æbler på den den noget etioleret (ranglet ) vækst , smid den ud , det er spild af tid .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Klodshans skrev den 03-08-2023 21:16:56

Da der er en F1 hybrid , så.vil du aldrig få spiselige æbler på den den noget etioleret (ranglet ) vækst , smid den ud , det er spild af tid .

Tak for svar.

Men vækst eller ej, så vil jeg gerne redde træet og prøve at se, hvad det kan blive til - sådan bare for sjov. :-)

Så er det jo bare at fortsætte din "syge pleje " af kræet ( træet ) Det kan aldrig gå mere galt end den går til. 
Jeg ville nok give den lidt mere modstand, altså ud på altanen. Det er jo ikke en stueplante. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand har no ret æblerne bliver nok ikke gode spise æbler - teoretisk kan du få en ny superart og navngive den -- men regn ikke med det. Æbletræer langs nedlagte jernbaner, der nu er stier  er ofte dannet på samme måde -folk smed æbleskrog ud af vinduerne - jeg synes da man der kan finde spiselige æbler. Men det er da sjovt at formere træer - lige nu er jeg igang med figen og kastanjer. Jo større potte jo bedre tåler den dit fravær - plastik holder lidt bedre på vandet - men øger risikoen for overvanding - vandt evt kun i underskål.                                        -

http://fortidensfro.blogspot.com/2014/11/naturens-tidskapsel-f1-hybrider-vs.html

 

Der vil nok aldrig komme æbler på den pind med blade, 1 ud af 20.000 selvsåede æbletræer giver spiselige æbler , fx Ingrid Marie sorten er sådan et selvsået sort opdaget i 1910 , du overvander , brug en stor potte gerne en 12 l spand med huller i bunden plant det dybt så der kun er 2 bladpar over jorden , vand i underskålen , skal tørre godt ud mellem vandingerne , ingen gødning , placeres så lyst og køligt som muligt . skal overvinters tørt og så koldt som muligt ingen vand før til april , og ingen spray det fremmer råd i bladene . .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg kender ikke chancen for at få gode æbler med frø formering alene. Men jeg kender et træ står tilfældig ved en mindre vej. Det er ganske udmærkede æbler, som holder sig friske længe hen over vinteren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis