Delvis nedrivning af skorsten

Hej,
Jeg bor i en muret to-plans villa. Jeg har netop fjernet en bærende væg i stueetagen og erstattet den med en stålbjælke. Jeg skal også have fjernet skorstenen (for nu kun på denne etage, på sigt også på 1. salen). Se udsnit. To af siderne i skorstensrøret er en del af de bærende vægge. Den ene af de sider har jeg erstattet med bjælken. Den anden mur bliver stående. Så er der så de to sider "ude i rummet" (grøn på billede). Er der noget til hinder for at fjerne dem? Skorstenen på 1. sal, loft og piben skal blive, men jeg forestiller mig, at lasterne blot omfordeles og bliver optaget langs de to sider, som bliver (bjælken og væggen).
På forhånd tak, Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nogle før dig, som er kommer alvorlig til skade, ved at tro at man kan fjerne en skorsten på den måde.
Det er da muligt at det vil blive hængende, men ikke noget jeg ville satse hverken eget eller familiens helbred på.
Der er måske en grim opgave med at fjerne sod m.m. da indersiden af skorstenen jo bliver indvendig væg i stuen.
Desuden skal du vel have lukket skorstenstoppen så du ikke får vand, sne og møj ned?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
djaydjay skrev den 03-08-2023 18:00:19

Der er nogle før dig, som er kommer alvorlig til skade, ved at tro at man kan fjerne en skorsten på den måde.
Det er da muligt at det vil blive hængende, men ikke noget jeg ville satse hverken eget eller familiens helbred på.

Har du tip til, hvad jeg gør ved det så? Jeg kan godt montere nogle bjælker på loftet før jeg går i gang, men jeg kunne godt tænke mig en skitse eller forklaring af, hvordan sådan noget kan gøres.

JohnLarsen skrev den 03-08-2023 21:58:04

Der er måske en grim opgave med at fjerne sod m.m. da indersiden af skorstenen jo bliver indvendig væg i stuen.
Desuden skal du vel have lukket skorstenstoppen så du ikke får vand, sne og møj ned?

Vi har taget enkelte sten ud for at kunne lægge bjælken op, og der var overraskende lidt sod på. Den del af det, skal vi nok få styr på.

Jeg skal også nok huske at få lukket på toppen. Noget tyder dog på, at der allerede er gjort et eller andet. Der var en masse grene og andet (fra alliker kunne jeg forestille mig) inde i skorstenen, der hvor vi åbnede op, og det var knastørt selv efter denne lange periode med store mængder regn. Men jeg dobbelttjekker selvfølgelig :-)
Hvis du lægger f.eks. en krydsfiner plade ind i konstruktionen, så kan selv løse sten ikke falde ned i stue etage. 
Jeg har den erfaring at selv med lidt sod på sten vil det kunne lugtes i mange år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis lasten skulle fordele sig på hhv bjælke og væg, så kan den vel lige så vel i stedet fordele sig på det ikke understøttede.
Jeg synes du skal regne lidt på, hvor mange kilo du har op til toppen.
Hvad er kvaliteten af sten, mørtel og er der evt allerede revner, men måske ikke synlige ?
Jeg ville helt klart lægge en bærende bjælke ind på diagonalt til at bære det frie hjørne.
djaydjay skrev den 04-08-2023 11:37:54

Hvis lasten skulle fordele sig på hhv bjælke og væg, så kan den vel lige så vel i stedet fordele sig på det ikke understøttede.
Jeg synes du skal regne lidt på, hvor mange kilo du har op til toppen.
Hvad er kvaliteten af sten, mørtel og er der evt allerede revner, men måske ikke synlige ?
Jeg ville helt klart lægge en bærende bjælke ind på diagonalt til at bære det frie hjørne.

Laster har det med at omfordele sig til der, hvor der er restkapacitet 🙂

En bjælke på skrå i udvekslingen, som erstatte de to grønne sider på min oprindelige illustration? For det var nemlig også min tanke. Noget a la det her.

Når jeg til den tid skal fjerne den på 1. sal også, vil jeg også lave en støttekonstruktion i loftrummet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis