Fugt I sokkel/krybekælder

Hej 
Jeg hat et relativ ældre hus fra 1977 og der er konstateret opstigende grundfugt. 
Jeg hat fået tilbudt fra Nanostone med en løsning der hedder Elektromagnetisk polaritet (lydbølger). 
Er der nogen der har erfaring med det? Virker det?
På forhånd tak. 
Vh,
Bojan 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du noget dokumentation på det? Umiddelbart lyder det som noget vås. Men navne er jo nogengange lidt fjollede. 
Den eneste jeg har er det der står på deres hjemmeside https://www.nanostone.dk/kaelder-fugt/
De siger også at man få penge tilbage hvis man er utilfreds. De beholder dog xa.6.000kr for arbejdslønnen. 
Især dette får det til at lyde som et scam, når de ikke lige gider vedhæfte al den dokumentation de har:
  • DK’s mest dokumenterede løsning mod opstigende fugt.
Producenten beskriver heller ikke hvordan det virker.
https://bfl-international.com/ipe-solution/
Generelt kan man er sige, at hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det nok.
Hvis man på nogen måde kunne gøre dette, med 0,75w , ville de være kæmpe nyheder, og ikke noget ukendt et lille danske firma får lov til at være ene forsælger af, i Danmark.
Så, samlet set kender jeg INTET til produktet, men det lyder som et scam. Hvis du køber det, så vend da gerne tilbage med om det virker, efter fx 6,12,36 måneder. Og om nanowhatever rent faktisk giver dig pengene tilbage. 
Jeg havde på et tidspunkt en relativt fugtig krybekælder. Og jeg tjekkede også sådanne "elektro-osmose-systemer" dengang, og min konklusion var, det ikke var forsøget værd. Spørg mig ikke om alle de data og rapporter, jeg læste op på, for jeg husker det ikke så godt, men jeg blev i hvert fald langt fra overbevist. Min konklusion var, at der nok var en lillebitte effekt, men slet ikke noget, som battede.

Min løsning blev derfor elektrisk ventilation og affugtning. Jeg købte en krybekælderaffugter fra Sverige (de har mange krybekældre derovre), og det hjalp vældig meget. Men jeg syntes, at det var for meget symptombehandling, så i den sidste ende besluttede jeg mig for at nedlægge krybekælderen (så jeg har en brandgod kælderaffugter liggende, hvis nogen er interesseret i et godt køb   )

I mine øjne er en krybekælder en okay konstruktion, selv om jeg klart foretrækker et moderne terrændæk. Men det er enormt vigtigt, at krybekælderens ventilation - altså hele luftgennemstrømningen dernede - fungerer. Og her tænker jeg primært på rent passiv ventilation gennem små udluftningsriste. Hvis den fungerer, plejer fugt ikke at være et problem. Men hele luftgennemstrømningen kan dog ændre sig, hvis man blokerer en udluftningsrist, efterisolerer eller bygger om på forskellig vis, og derfor synes jeg, at krybekældre kan være en lidt skrøbelig konstruktion.

Hvis jeg var dig ville jeg tænke i 1) at mindske fugtig jord omkring huset, og 2) at sørge for ordentlig ventilation i krybekælderen - evt. elektrisk og evt. med affugtning.
I forbindelse med 1) er omfangsdræn nogle gange en gangbar løsning. Men det er ofte dyrt. Så start med at overveje, om der er en oplagt fejl, som gør jorden ekstra fugtig. De helt klassiske fejl er forkert hæld på fliser (ind mod huset) eller dårlige/tilstoppede tagrender.
Hej Olof
Tak for indsatsen.
Jeg har fjernet den første lag(det var sand/grus) omkring sokkel på en side af huset. Sokkel ser fugtigt/vådt ud(se billeder). 
Efter et par timer kan jeg se at den tøres ud. 
Jeg kan se at sokkelen er pudset helt op til mursten. 
Jeg kan også se at sokkelen er malet kun ca.5cm i toppen(fra mursten). 
Jeg kunne finde i dokumenter at gulv/fundament er bygget som følger:
• Ca. 12mm svømmende Merbau gulvoverflade  
• Ca. 2 mm filtlag som trinstøjsmellemlag 
• Ca. 22 mm gulvspånplade. • Opklodset strøgulvkonstruktion på murskifter og træbrikker. 
• Ca. 95 mm stenuld ophængt mellem strøer.  
• Ca. 20 cm hulrum mellem overside betondæk og undersiden af gulvspånpladen  
Jf. tegninger weblager er terrændækket udført som følger: 
• Ca. 95 mm stenuld ophængt mellem strøer.  
• 75 mm pladebatts  
• Støbeunderlag som plastfolie  
• 150 mm singels 

Min ide er at jeg lave 3 åbninger/huller i sokkel på denne side af huset(da jeg har 3 værelser på denne side). 
Jeg vil sætte 2m plastik(afløbsrør ø80) med nogle huller på. 
Derefter sætter jeg 3 ventilatorer(mekanisk udsug) på hver rør og forhåbentligt få den lugt/fugt som efter min mening kommer.
Jeg påfører også vandmembran på sokkel hele vej rund omkring huset.
Hvad synes du om det?

Annonce

Altså, jeg synes, at det lyder som om du tænker i de rigtige baner. Den helt konkrete løsningsmodel er jeg ikke dygtig nok til at vurdere. Men jeg hæfter mig ved et par ting:
  • Krybekælderen er tilsyneladende kun 20 cm. Det er en meget lav krybekælder, men nok ikke uhørt. Jeg har selv erfaringer med en ca. 60-80 cm krybekælder - altså en, som man reelt kan krybe rundt i. Så måske er ventilationsforholdene lidt anderledes med så lav krybekælder.
  • Isoleringen kan meget vel være nyere end krybekælderen. Og det er vist en klassiker, at fugtforhold ændrer sig, fordi man efterisolerer krybekælder. Det var tilfældet i min egen. Og nogen havde også sløjfet og blokeret et par udluftningsriste, hvilket bestemt ikke gjorde noget godt.
  • Hvis din mur bliver hurtigt tør ved frigravning, så er den nok ikke sjaskvåd. Det tager jeg som et tegn på, at det ikke er helt slemt - især nu hvor det har regnet en del på det sidste. Soklen ser i øvrigt pæn ud i mine øjne. 
  • Det virker som om (men måske misforstår jeg), at der ikke er nogen udluftning i den eksisterende krybekælderkonstruktion. Det synes jeg i så fald er mærkeligt. En af pointerne med en krybekælder er jo netop, at den giver ventilation, så man i huset undgår fugt nedefra.
  • Hvis det er korrekt forstået, at der ikke er nogen udluftning, kunne det være interessant at kigge efter, om der har været udluftningsriste, som nogen bare har blokeret/nedlagt. I så fald kan de måske genetableres. Min egen holdning er, at passiv udluftning - altså gennem riste og uden elektriske ventilatorer - bør være tilstrækkeligt i en krybekælder. Det er jo sådan, at de blev bygget, dengang de var populære i Danmark. Men det kræver, at der er relativt mange riste og på modstående sider af krybekælderen, så der ikke opstår områder i kælderen uden luftgennemstrømning.
  • Opstigende fugt skal tages alvorligt, som du gør. Men jeg overvejer, om du måske næsten ender med at skyde gråspurve med kanoner? Jeg ville i hvert fald overveje det med flisehæld, tagrender og lignende. For måske kan dine problemer løses alene ved at sørge for at lede regnvand godt og grundigt væk fra huset/soklen. På den anden side; det er da rart at have en løsning, som holder huset tørt selv hvis der kommer meget vand ved soklen.
Blot nogle tanker.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også