Skifte fra halogen til led på lampe

Hej! Jeg har en gulvlampe (halogen) med kontakt/dæmper på foden. Transformeren er gået i stykker og jeg vil gerne skifte til LED. Hvilken slags transformer skal jeg skifte til, og hvordan tilsluter jeg kablerne? Kontakten/dæmperen på foden kan jeg godt undvære, men det ville være rart hvis den kan fungere. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du  skal købe en LED driver passende til den LED pære, du vil bruge. Køb en der passer i soklen/fatningen. Du kan koble afbryderen til ved at sætte  den ene ledning fra tilgangsledningen  sammen med en af ledningerne på den sorte del af reguleringen. Den anden fra den sorte del slutter du til en af tilgangene på LED driveren. Den anden ledning fra tilgangsledningen slutter du til den ledige tilgang på LED driveren. Så er der to ledninger fra fatningen, som du slutter til afgangen på LED driveren.

fase
Jeg kender ikke LED drivere som kan styres / dæmpes med en potentiometer som er det der sidder som regulering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-08-2023 16:58:14

Jeg kender ikke LED drivere som kan styres / dæmpes med en potentiometer som er det der sidder som regulering. 

Meningen med mit svar var at bruge afbryderen men ikke potentiometret til at slukke for lyset. Regulering af LED driveren er jo helt anderledes.

fase
Mange tak for svar! Jeg har nu købt en LED-driver. Men jeg forstår ikke helt hvor/hvordan kablerne fra potentiometret går ind? Skal jeg bruge en samlemuffe/klemme? Det er ju to ledninger fra den sorte del, og yderligere to ved siden af den. 
Er det et absolut krav at LED pæren skal kunne dæmpes? At dæmpe en halogenpære og en LED pære gøres på forskellig måde.
Hvis du vil prøve det, gør du det at du forbinder en ledning fra afbryderen med en ledning fra potentiometret. Du har nu to ledninger tilbage. ledningen fra afbryderen forbindes til en af tilgangsledningerne. Den anden ledning forbindes til en af tilgangsklemmerne på LED driveren. Den sidste ledning fra tilgangen forbindes til den anden klemme på LED driveren.
Inden du går igang vil jeg anbefale at forbinde LED driveren til tilgangen uden afbryder og potentiometer, for at se om LED pæren virker. Der står + og - på driveren.

fase
Annonce
Den LED driver du har købt er ikke forberedt til regulering. Du kan prøve med at sætte potentiometeret i serie.

Hvis det er en G4 sokkel, skal du være opmærksom på at du ikke kan få LED pærer der lyser lige så kraftigt som 20 W halogen. Så der er to grunde til at prøve unden lysdæmpning først.
Tak for hurtige svar! Lysdæmpning er ikke et krav, og jeg forstår at jeg ikke har den rigtige driver for det 😊 Men det ville være dejligt hvis kontakten på lampefoden kunne bruges, bare til at tænde og slukke lampen. Hvis jeg bare vil kunne gøre det, skal kun de to ledninger af afbryderen bruges? Sammen med de sorte? LED-pæren virker med tilslutningen på billedet.
Ja så sætter du ledning fra afbryder i den ene udgangs klemme på driver. Den anden ledning fra afbryder samles med den sorte som du tog af drivereren

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Du kan sagtens bruge afbryderen i lampefoden. Jeg går ud fra at Led driveren kan være i foden. Du forbinder den en ledning fra afbryderen til den ene klemme i tilgangen til driveren. Den anden ledning forbinder du til brun fra ledningen stikkontakten. Blå fra ledningen fra stikkontakten forbinder du til den ledige klemme i tilgangen til driveren.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis