Indstilling af ventilationsanlæg

Hej
Jeg har fået installeret to ventilationsanlæg med varmegenvinding i min kælder. Anlæggene er koblet til wifi og app, og kan køre på styrke 1, 2 el 3, enten med skiftevis ind- og udblæsning eller man kan vælge retning til kun ind eller ud. 

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg bruger anlæggene bedst? Skal de altid stå på fx 2 og køre skiftevis ind og ud, eller skal indstillingerne skifte ift. vejret udenfor?

Via app har jeg mulighed for at lave en opsætning, så anlæggene skifter indstilling ved en bestemt temperatur eller udendørs luftfugtighed. Giver det således mening, at når luftfugtigheden ude fx er over 80 % så blæser anlæggene kun ud istedet for også at trække luft ind? Eller noget andet? Er der forskel på, hvordan de bør køre om sommer/vinter?
Vh
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige, hvad siger Fabrikantens anvisninger i manualen?

Hvad er det for fabrikat anlæg du har?

Formodet at anlægget er med det der kaldes "keramisk genvinding" i ventilations kanalen.

Du kan ikke, over tid, kun suge ud eller ind!
Hvis du f.eks. kun suger ud, er du nødt til at få luften ind, et eller andet sted fra, da ellers får du vakuum i huset. Vakuummet kan blive så lavt at du til sidst ikke får nogen luft ud af huset med ventilatoren. 
Det modsatte gælder også hvis du suger ind.

Du er derfor nødt til at kører skiftevis ud og ind.

Hvis du kun suger ud, skal luften komme ind et andet sted fra, derved får du ingen varmegenvinding i systemet.


GSH skrev den 02-08-2023 09:47:16

Alt andet lige, hvad siger Fabrikantens anvisninger i manualen?

Hvad er det for fabrikat anlæg du har?

Formodet at anlægget er med det der kaldes "keramisk genvinding" i ventilations kanalen.

Du kan ikke, over tid, kun suge ud eller ind!
Hvis du f.eks. kun suger ud, er du nødt til at få luften ind, et eller andet sted fra, da ellers får du vakuum i huset. Vakuummet kan blive så lavt at du til sidst ikke får nogen luft ud af huset med ventilatoren.
Det modsatte gælder også hvis du suger ind.

Du er derfor nødt til at kører skiftevis ud og ind.

Hvis du kun suger ud, skal luften komme ind et andet sted fra, derved får du ingen varmegenvinding i systemet.


 Hejsa!

Ja, det er med keramisk varmegenvinding. Det er en Ventoxx (svarende til Duka). Og manualen siger ikke rigtig noget om det.

Det giver mening, hvad du skriver med vacum. Dog er alle vinduer i kælderen dog også med friskluftventiler, der altid står åbne og der er fra kælder åbent op til bryggers, hvor der også luftes ud med jævne mellemrum, så det er ikke lufttætte, lukkede rum. 

Så jeg bør ikke lave en indstilling afhængig af temperatur og luftfugtighed ude, men bare lade anlæggene køre hele tiden med ud/ind? Tænkte bare om det gav mening at tilføre udeluft med høj luftfugtighed (der lige nu fx er omkring 90 %) til en kælder, hvor jeg gerne vil have luftfugtigheden ned? :)

/Anne
Du kan kun få luftfugtigheden ned i kælderen til den luftfugtighed der er uden for, med mindre du kan trække luften ind, gennem andet sted i huset, hvor der er lavere luftfugtighed, end uden for.
Dog vil der, over tid, blive samme luftfugtighed overalt i huset.
Nu har du jo 2 anlæg. Så om efter året, vinteren det tidlige forår er det hensigtsmæssig at køre med varmegenvinding. Altså skifte ind og ud. Om sommeren kan du køre ind med den ene og ud med den anden. Så får du også udtørret noget fugt.
Det det drejer sig om er at det er varmere indenfor og luft skifte. Så for ikke at tømme hele varme kontoen er genvinding godt når det er koldt ude. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis