Jeg har en utæt taghætte på badeværelset, og det er så vidt jeg ved, den originale fra da huset blev bygget i 1973. Jeg har for en del år siden oplevet det samme, hvor jeg klarede det med en ordentlig gang fugemasse, men jeg vidste går, at det var en midlertidig løsning.
Badeværelset er blevet renoveret (ikke af os), så der er kommet en bruseniche, men aftrækket, 10x15 med en snor til at åbne, er ikke blevet flyttet, og sidder i stedet for over toilettet.
Jeg tænker, at jeg gerne vil have det lavet ordentligt denne gang og jeg vil gerne lave det selv, så langt det kan lade sig gøre. Jeg forestiller mig, at aftrækket skal flyttes ind i brusenichen, og tilsvarende skal taghætten sidde lige over denne. Jeg forestiller mig ligeledes, at der skal mekanisk aftræk på, for at det bliver rigtig godt.
Jeg skiftede den samme slags taghætte og eternitrør i mit køkken ifm. installation af ny emhætte, der krævede større rørdimension, og det var ikke så svært.
Taget er cementtagsten og undertaget er det skønne armerede plast, som hænger i laser flere steder på mit loftrum. Jeg kan nok skaffe et par tagsten fra nogle naboer, medmindre jeg 1:1 kan genbruge dem der er savet ud i allerede og bare byttet rundt til det nye hul der skal laves.
Det er profilerede krydsfinerplader i loftet, formentlig det originale fra da huset blev bygget. Der er derfor nok ikke andet end den gamle alufolie som dampspærre.
Der er lampeudtag på loftet til el til ventilatoren, og jeg ved godt, at det er fast installation, men medmindre det er meget svært at lave, vil jeg gerne forsøge selv at lave det også. Alternativt, kan det gå an at få en elektriker ud og montere det, jeg frygter bare lidt at det kan tage lang ventetid.
Jeg havde tænkt mig, at bruge Sabetoflex taghætte med isoleret flexslange. Jeg har flexslange fra sidste projekt i Ø16, men kan den dimension godt bruges til badeværelsesventilation? Synes de fleste ventilatorer ser mindre ud.
Skyder jeg over målet og gøre det unødigt kompliceret, ved at ville flytte aftrækket ind i brusekabinen?
Hvordan griber jeg bedst dette projekt an? Ift. mit tidligere projekt, skal jeg her flytte placeringen og lave nyt hul i loftet og taget, samt reparere/afblænde det gamle hul.
Det blev et langt skriv, beklager! Jeg håber, at der er nogle der kan byde ind med gode forslag :-)
Vh Anders