Gammel dør hænger

Jeg har en gammel dør der hænger. Årsagen er at træet over tid er revnet, og skruerne der holder hængsler derfor ikke strammer ordentligt.
Afmonterede hængslerne, og opdagede fastgørelse sf skruerne som jeg ikke tidligere har set. Plugs i hullerne indeholder metalstykke med gevind, og skruerne er derfor maskinskruer. Jeg kan ikke med moderat kraft få dem ud af hullerne.
Jeg prøver nu at sænke øverste hængsel, med stemmejern og bolchehammer, lidt ind i døren.
Men hvad andre metoder kan i foreslå?
Og hvad kaldes de “plugs”?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ved at tage fat med en vandpumpetang skrue metalplugsene ud? De grå plastdybler forbigår vi i stilhed. De skal ud. Kom trælim i revnerne og spænd døren sammen med et par skruetvinger. Når limen er tør borer du skruehullerne op og limer dybler i. så kan du skrue træskruer i og beholde hængslet, hvor det sad. Mens limen tørrer, tager du et glas gæret druesaft.   

fase
Det lykkedes mig at hive en af dem ud. Som vist på vedlagte er der bare en almindelig møtrik indbygget i plastekspansionstingen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Den du har fået taget ud er en rawplugs beregnet til gipsvægge, hvor de ekspanderer på bagsiden i hulrummet.
Så det må siges at være næsten det dårligste, som man kan bruge, når træet er revnet, idet de er meget stærke og vil ekspandere, når de begynder at stramme til, og derved vil få træet til at flække endnu mere. 
Så derfor må rådet være, at du skal have alle former for rawplugs ud og så følge rådene fra S. Fabrin om at få limet revnerne og bor skruehullerne op, så du kan få trædyvler i og anvende alm. skruer.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også