Manglende varme på øverste etage.

Hej alle sammen, jeg håber i kan hjælpe mig med denne problematik inden det igen bliver vinter. Vi har problemer med at øverste etage i vores hus ikke får nok varme i radiatorerne til at kunne varme første salen op, vi har for nyligt bygget til hvor der i tilbygningen er ilagt et gulvvarmesystem med sin egen selvstændige cirkulationspumpe. Der er ikke problemer med at varme kælder og stueplan op, men vores afkøling er helt af H til hvor den tidligere har været fornuftig. Det virker som om at det nye gulvvarme system æder en del af varmen. Vi har ikke problemer med at varme kælder og stueplanet op. Anlægget er et Redan anlæg fra 2007 med en Grundfoss alpha pumpe en af dem med manuel indstilling. For at kunne varme øverste etage nogenlunde op var jeg nødt til at indstille pumpen på maks konstant tryk. 

Jeg har gennemgået anlægget og kan konstatere at ekspansionsbeholderen lyder fyldt, men jeg er i tvivl om hvorvidt det vil kunne løse problemet ved kun at udskifte denne eller om vi også er ude i om jeg skal sætte en større pumpe på anlægget eller om der er et helt tredje problemer der gør at jeg ikke får varme nok op på øverste. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det allerførste spørgsmål der falder ind, er om radiatorerne på øverste etage er luftede ud.
 Om ekspansionsbeholderen er fuld/defekt kan du afgøre ved at iagttage den tid, der går, når du fylder vand på anlægget. Er tiden forholdsvis kort, så er der ingen luft i beholderen og den skal pumpes op eller skiftes.

fase
Hej Fabrin tak for dit svar.
Manglende vand i radiator var også min første tanke men de var alle fyldte. Jeg vil prøve at tømme anlægget og se om ekspansions beholderen er defekt
chrisbo skrev den 31-07-2023 12:48:49

Hej Fabrin tak for dit svar.
Manglende vand i radiator var også min første tanke men de var alle fyldte. Jeg vil prøve at tømme anlægget og se om ekspansions beholderen er defekt

Når du tager trykket af anlægget, skal du måle om der er fortryk på ekspansionsbeholderen, Det måler du på den ventil, der ligner ventilen på hjulet på din bil. Trykket skal være mellem 0,5 og 0,8 bar.

Kan du mærke om rørene på øverste etage blive varme? Har du prøvet at lukke for gulvvarmen bare for at se, om det giver en ændring?
Din oplysning om at afkølingen er blevet dårlig ville jeg undersøge ved at lukke for gulvvarmen. Hvis afkølingen nu bliver bedre, har du fundet kilden. Det næste bliver så at få det rettet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis