Automatisk hegn åbner på hestefold.

Hej alle.

Jeg har en lille hestefold og ønsker at lave opdeling, så hestene om eftermiddagen kan få åbnet ind til et stykke med hø.
Der findes solcelle løsninger til ca. kr. 3000, men det er mange penge, hvis jeg gerne vil have flere af slagsen.

Jeg har set nogen engang bruge en hønselem, som kører op og ned efter lys, det havde nu været ok og den er købt, men jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg har altså et trådhegn, hvor jeg har lavet et lille aflukke og led dertil skal kunne springe op på et tidspunkt i løbet af dagen / natten, så hesten får fordelt sin mad over flere gange.

Som led har jeg et oprullet stykke hegn med fjeder, så det er udelukkende udløser jeg mangler en løsning på.
Der er kun hestens hegn, solen og evt. batterier, som energikilde.
Er der mon nogen der har en idé til hvordan det kan fikses?

Hilsner fra håbefuld hestemor.

Hilsen hestemor.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg tænker lige en simpel låge, med et hryds af brædder. De skal så hænge på en skråt stillel stolpe, sp de svinger ud når den ikke holdes på plads. Så kan den holdes med en elektro magnet, som man afbryder med din Hønselem.
Kan du vise et link til denne hønselem, så kan man bedre se hvordan du kommer videre. 
Det lyder som elektrisk indhegning, og heste er meget følsomme for strøm. Så selv om man udløser leddet så tråden kommer til at ligge på jorden, så er så følsomme for strøm at de vil ikke gå over tråden. 
Det er noget andet med køer. Enten er de u-følsomme eller bare dumme. De går nemt over. 
Og hvordan får du dem lige gennet dem når "fodrings tiden" er slut. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kunne ikke finde link, men her er billeder af det hele som det sidder 😊

Hilsen hestemor.
Er det ikke sådan en som denne du har brug for: Elektrisk portåbner, den er solcelledrevet med 3 mdr backup fra det interne batteri.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John.
Tak, det er da TOP genialt lavet!
Men det er netop den blå solcelle timer der er dyr, her godt nok “kun” kr. 2600, men herhjemme kr. 2750.
og da jeg allerede har haft en der gik i stykker umiddelbart efter garanti ophørte, tænker jeg det bliver for dyrt i længden.
Derfor søger jeg alternativer til tilsvarende og da også rigtig gerne på den måde der er vist her.

Hilsen hestemor.
Annonce
Jeg har så fundet beskrivelse af den. 
Tilsyneladende er din typen chicksafe eco Kr 995,. og den lidt mere automatiske hedder chicksafe advance. kr. 1375. Priser fra Blommegården 
De kan begge hive i snoren når det bliver lyst og slække når det bliver mørkt. Det er super til hønselem, men tilsyneladende ikke det du søger til at holde heste fra høet i længere perioder. 
Men Advance modellen har også en timer, altså en tidsindstilling, som så kan indstilles til at lukke op nogle timer efter solopgang. Det kunne være en bedre løsning. Der er også manuel funktion i denne, så du kan få snoren ud når du har gennet heste tilbage.
Men virker dit system ellers ? 
Kan den trække stangen op så leddet åbnes eller er der for meget modstand ? 
Hvis ikke så kan jeg nok tegne en enkelt slipkrog, som ikke kræver så meget træk i snoren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand.

Systemet burde virke, den løfter op til fire kg og så stramt syntes jeg ikke led er. Men måske jeg lige skal måle trækket på min høvægt, det har jeg slet ikke tænkt over før nu.

Jeg er der hver dag, så det ”eneste” den behøver at kunne, er at frigøre led - på en eller anden måde, så der bliver åbnet ind til aflukke med hø.
Når jeg så kommer efter arbejde, fylder jeg op og lukker igen ;-)

Jeg har også set en lille hængelås med en lille wire på (host-host, vist nok til et kyskhedsbælte), de er billige og kan programeres, tåler vand, holder nogle dage og oplades med usb. Måske sådan en kan give slippet til mit led?

Der må da findes måder der er billigere end flere tusinde kroner. Jeg gad RIGTIG godt at have fire af slagsen, så jeg kan fodre langt mere optimalt, og så løber det jo op…

Hilsen hestemor.
Man må kunne lave noget med en udveksling, så låsen åbner noget småt og let, og den bevægelse så frigiver noget med vægt eller fjedertræk.
Og ja, Aliexpress sælger noget i kyskhedsbæltebranchen o.l.
Man kan dog for noget mindre penge købe en hængelås med timer, ikke klokkeslæt. Det er ikke vist hvor meget bøjlen åbner, men igen, en lille bevægelse der frigiver noget større kraft.
Den fås her til ca 16 usd + 5 usd i fragt. Stadig Aliexpress, så sikkert lidt lang leveringstid, og bøvlet reklamationsprocedure hvis det bliver nødvendigt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Yes, det var samme sted jeg fandt den med wire. Som du selv er inde på, hvor og hvor langt går bøjlen op på låsen. En wire er jo mere flexibel og jeg tænker den smutter til siden når / hvis den altså kan frigives med det træk der er på den.
Men du tænker en anordning mere, altså imellem f.eks. Wire og led?

Hilsen hestemor.
Du kan lave en udløser som ikke kræver så meget kraft. 
I den ene side laver du et fast ståltråds øje hvor øjet er ca. 5-10 cm fra pælen. 
Et andet stykke ståltråd bukkes med øje så de 2 øjer danner hængsel. Dette løse stykke går så lidt udad i en bue også derefter helt ind til pælen med den frie ende. ( Nu ligner det lidt en hårnål men med hængsel led.)
Her sætter du dine 2 øjekroge med kort afstand, med ståltråds enden imellem dem,  og så din udløse tap ned i øjer, så den frie ende ikke kan svinge ud. 
Dit hegsled sættes i hvor der buer lidt udad, og når så tappen løftes svinger hængsel ud og frigør leddet. 
Så er der meget minimal tryk på udløser tappen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis