Opbygning af stejl skråning

Hejsa,

Jeg skal igang med at lave min indkørsel om. I den forbindelse vil jeg inddrage og hæve et stykke der tidligere var del af et parkeringsområde til haven.

Hvor niveauforskellen bliver størst er der tale om ca 1 meter.

Jeg vil gerne gøre skråningen så stejl som muligt og så påfylde den med noget vedligeholdelsesfrit, jeg tænker granitskærver.

Min tanke var at jeg har en del gamle betonfliser i str 7x7x20cm som jeg vil bruge til at bygge en vold af, fylde op med vasket sand og eventuelt et drænrør under. Så ligge en dug på begge sider og ellers smide skærver på den ene side og fylde op på den anden side.

Hvor stejl kan jeg lave denne løsning? Er 1 på 1 muligt? Bør jeg gå anderledes til værks?
Tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke få skærver til at blive liggende hvis det er 1 : 1 :  ( 45 grader)  
Når du hæver haven, så bliver der vel ikke en vold med 2 sider. Jeg vil mene der bliver en ensidig skrænt. 
Læg de 45 grader, læg ukrudts dug eller sort plast direkte ovenpå, og plant nogle bunddække planter i hver sin lille hul i plast folien. Når det er groet til efter 2-3 år så fjernes plast folien. 
Når det er planter vil det holde på jorden, plast holder ukrudt væk indtil planter har overtaget. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er vel en vold indtil jeg påfylder på den ene side ;).

Mht skræver så forstiller jer mig de store 32-50mm som benyttes ved jernbanerne. Jeg tænker de må ha en stor selvlåsende effekt og derfor ikke vil skride selv ved en ret stor hældning. Er ikke meget for beplantning netop på dette stykke.
Ja på den måde har du ret i ordvalget. 
Hvor er det de gamle fliser kommer ind i billedet. Skal de bare være fyld inde i " volden " 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, jeg tænker at blande fliser med vasket sand og bygge volden op af dette med en drænslange under
Vasket sand er nok det dårligste valg. Det er det man bruger i sandkasse, og det skrider let ud. Jeg ville ikke lave en vold først og så fylde op bag ved. Hæve dit terræn som du ønsker og så lade jorden være grundlag for din skråning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet er at ting der kan holde på noget og bære noget generelt heller ikke er godt dræn. Derfor var tanken at fliserne agere som den bærende del, sandet som drænene fyld imellem fliserne.

Jeg vil jo gerne ha ledt så meget vand ned til mit dræn uden det bliver stoppet til. Vasket sand er vasket fri for ler, silt og andet der kan have en tilstoppende effekt på drænet, stabilgrus er fx fuld af ler og dræner ringe.
Vasket sand har en god vandledningsevne og vil også sikre jeg ikke skal bokse med rødder og ukrudt under min skråning da den jo vil være knas tør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis