Justering af indvendig dør

Indvendig swedoor. Døren går imod nederst ved plasticprop nederst i karmen (se billede). Kan man justere hængsel ved torx? (Se billede). Hvordan? Eller SKAL der en hængselvrider til?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det proppen den rammer? 
Jeg tror kun du kan justere døren lodret, I hængselsiden. Alternativt er det nok en hængselvrider..

Hvis det kun er proppen der rammes, kan du måske blot erstatte dem med dækknapper

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 29-07-2023 12:30:18

Er det proppen den rammer?
Jeg tror kun du kan justere døren lodret, I hængselsiden. Alternativt er det nok en hængselvrider..

Hvis det kun er proppen der rammes, kan du måske blot erstatte dem med dækknapper

Ja det er kun proppen døren rammer. Ja tror også kun jeg kan justere og/ned. Selve der hvor døren er sat ind over i hængslet - er vel ind/ud i karmen. Ja kunne overveje at pille proppen ud og dække med noget fladt. Kan ikke helt se om de er 1-2mm høje - dem du linker til?

Du kan skrue hængsel af, sætte det flade stykke fast i skruestik og så give den et slag på hængsel delen. Så bøjer du den lidt og døren trækkes med tilbage når du monterer hængsel igen.
Læg en klud imellem i skruestik og et stykke hårdt træ imellem dår du slår til den, så den ikke får skrammer.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Godt trick.
Sikr dig lige først, at der er luft til at rette hængslet..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg kan ikke lige se, hvordan du vil bruge en hængselvrider til det hængsel. 

Hængselvridere er til en anden type hængsel ikke snap-in hængsler.

Hvis man skal bruge hængsel vrider på den type hængsel skal den ene halvdel skrues af så man ikke vrider begge dele samtidig. For så virker det ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis