Pull-up bar i ældre væg?

Jeg bor i en ældre lejlighed hvor væggene ikke ligefrem er af solid beton.

Jeg har forsøgt at skrue en pull-up bar op over en af dørene men da jeg hang mig i den blev den løs.

Raw plugs er 10 Ø

Findes der en måde at få den til at sidde godt fast? Fx bore helt igennem vægen og skrue nogle rør igennem som jeg så kan skrue skruerne fast i?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sikkert ramt i fugerne, så du prøver at finde sten at bore i. Så holder det sikkert. Lige i døråbningen er måske ikke det mest velvalgte sted, fordi der ikke er meget mur. Hvis du vælger løsningen med at bore gennem muren, kan du bruge gevindstænger, som du skruer en møtrik på på hver side af muren. På siden modsat pullup baren sætter du en stor skive.

fase
1.
Prøv som Fabrin nævner at ramme mursten, og brug eventuel længere skruer så plugs kan slås lidt ind i muren.
På dit billede ligger der lige bestemt en pæn blyant hen over så jeg ikke kan se længden på medfølgende skruer. 
2.
Den du henviser til går ikke igennem muren. Der skal bores dybt, hullet renses for støv med f.eks.tynd slange på støvsuger. 
Alle huller skal være klar og du trykker så lidt lim ud på et stykke pap, og derefter noget ind i hullet. Det du har på papstykke drejer du den del ene del af gevind stykket i så den er smurt godt ind i lim. Derefter skubbes gevindstangen ind i hullet. Overskydende lim tørres af med køkkenrulle. 
Det gentager du med alle huller. Limen har hærdet op efter få minutter så man skal arbejde kontinuerlig ellers størkner det i blanderøret på tuben.
3.
En billigere og nemmere metode end lim metode er gevindstang igennem muren. Men det forudsætter at du må ødelægge det lidt på modsatte side af muren.  
Du kan købe sådan en gevindstang i enhver bygge marked på 1 m længde. Problemet ligger i at få den skåret til på sådan en måde at møtrikker kan skrues på.
Før du skærer den over har du sat en møtrik på det stykke der skal bruges. Efter overskæring sliber du enden en smule spids ved at holde den imod slibemaskine i ca. 30 grader og dreje rundt. Så kan du skrue møtrik ud over den "sårede" del og derved rejse en eventuel grat. 
Du kan på modstående side hugge pudslaget væk og så kan både skive og møtrik sikkert spartles over bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for detaljeret svar! Jeg tror jeg går med pkt 3 ovenfor su beskriver og har fundet den her gevindstang

https://www.jemogfix.dk/nkt-fasteners-gevindstang-m10-x-1000-mm/5116/9711834/

Som har 10M i diameter. Jeg har boret med et Ø10 bor så tænker det vil passe eller skal jeg gå ned i diameteren på gevindstangen?

Nu har jeg ikke lige en slibe maskine men måske der findes byggemarkeder der kan hjælpe med at skære/slibe den til?
Har du ikke en lille vinkelsliber ? 
Du kan sagtens gå ned i 8 mm men det kommer jo mest an på diameter på hullerne i din pull-up bar
Så skal du have møtrikker på hver side og en stor skive på modstående side. 
Enhver smed / vvs / blikkenslager / tømrer kan afkorte gevindstangen. Men skal du have den overskydende ende afkortet bagefter er det bare at skære med lille vinkelsliber. Når det er samlet så behøver du ikke at tænke på at genetablere gevind enden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan også skære gevindstængerne til med en nedstryger eller hvis du har en juniorsav. det giver ingen gnister som vinkelsliberen. 

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også