Dampspærre

Hej Alle sammen.

Jeg har søgt efter et svar på om det er lovkrav at ligge en dampspærrer under et klik gulv, jeg har kiggede i BR10 og BR15 og kan ikke finde svar på det.
Det skal siges der kun er stueplan.
Mvh N
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et krav at konstruktionen beskyttes mod skadelig fugt. 
Hvordan er konstruktionen under klikgulvet? 
Hejsa

Det er et beton gulv som der tidliger har lagt et gulvtæppe på.
Det som du skriver der har også det som jeg har læst mig frem til.
Ja - du skal lægge en dampspærre ud. Man kan få gulvunderlag som både er tætte og trinlydsdæmpende samt hjælper med at optage mindre ujævnheder i gulvet 
Okay jeg kan bare ikke finde det i BR10 eller BR15.
Men tak for info.
Bygningsreglementet beskriver sjældent konkrete løsninger. Hvis du skal have konkrete løsninger skal du kigge i SBi anvisninger eller TRÆ- publikationer 
Annonce
Der SKAL ikke være dampspærre under klikgulve når der er beton under. Men der kan være krav om fugt spærre i lægge vejledning. Det er hos fabrikanten man skal søge om gode råd i det her tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville jo mene at dampspærre kun ville være lovkrav hvis vi snakker i etageadskillelser, uden jeg har noget at have det i. Ligesom jeg mener at have hørt en murer sige at vådrumsmembran ikke er lovkrav i et etplanshus. Så snakker måske mere et tilrådelig forslage eller go håndværksskik men ikke et krav/lov.
Dampspærre er der hvor varm og kold luft møder hinanden. Der skal dampspærre sidde på den varme side.
Ved beton gulve kan der ikke trænge varm luft igennem så det er ikke aktuel.
Ved etage adskillelse med nogenlunde samme temperatur på hver side, er det heller ikke nødvendig. 
I garage og lignende hvor det ofte er koldere indvendig end lige under taget kan dampspærre være skadelig
mht. vådrums membran så kan det udelades ved beton gulv kombineret med murede vægge hvis det er direkte på terrændæk. Altså i ret mange tilfælde ved parcel huse. Der bliver dog ofte brugt der også fordi det er godt at være sikker. Der er mange steder igennem årene hvor kombination af beton og murede vægge ikke har kunnet hindre vandskade ned i gulve med heraf følgende rørskade. 
Med de nye plastrør kan man nok sige at der nu bruges både livrem og seler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand
Mange tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis