Dæktryk

Vi skal på vores første bilferie og i den forbindelse, er vi lidt usikre på, hvor meget ekstra luft der skal i dækkene. Vi har en citroen c4 picasso med 16 tommer dæk. Til hverdag kører vi med 2.4 bar, men i døren på bilen står der at en læsset bil skal have mellem 2.5 og. 3.0 bar. Spørgsmålet er her... hvor meget skal vi op på?... 

PS. Vi skal køre til Italien... dog over flere dage
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3.0 er meget, selv for en læsset bil. Jeg ville sætte det til 2.8.
Når i holder rast på Autobahn, så læg bagsiden af hånden på siden af dækkene. Hvis de bare er lune er alt OK.

God tur! 

Bent Andersen skrev den 28-07-2023 00:21:40

3.0 er meget, selv for en læsset bil. Jeg ville sætte det til 2.8.
Når i holder rast på Autobahn, så læg bagsiden af hånden på siden af dækkene. Hvis de bare er lune er alt OK.

God tur! 

 Er det så godt eller skidt hvis dækkene enten er kolde eller varme, ved for lav eller for højt dæktryk.?


Ved for lavt tryk deformeres dækket mere ned mod asfalten. Det vil sige at gummiet i dækket skal arbejde mere når det kører rundt. Det danner varme.
Det er generelt værre at have for lavt tryk i dækkene end for højt. Og lavere tryk giver også større rulemodstand og derfor dårligere brændstoføkonomi.
I vores gamle Kia Ceed skulle der være 3,0 og i vores nuværende Kia Optima tror jeg det er 3,4

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 28-07-2023 01:02:21

 og i vores nuværende Kia Optima tror jeg det er 3,4

 Skriv hvad du ved og ikke hvad du "tror". Tro hører til i kirken og ikke på et forum som dette.

2,4 er det rigtige tryk for en Optima (sådan som det er for næsten alle biler i vore dage). 3,4 er latterligt højt.


Der var lidt enhedsforvirring. Tallene i mit indlæg skulle  være 30 PSI og 35 PSI.
Det sidste svarer så til 2,4 bar.
Men så undrer det mig at en C4 sķal have op til 3,0 bar

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Kermit_369 skrev den 28-07-2023 04:53:44


Men så undrer det mig at en C4 sķal have op til 3,0 bar
Min datter har en C4, og der er dæktrykket angivet til 2,3 

Ps. Med mindre du mener en C4 Grand Picasso.

 

Chrisidk1 skrev den 27-07-2023 23:24:15

Vi skal på vores første bilferie og i den forbindelse, er vi lidt usikre på, hvor meget ekstra luft der skal i dækkene. Vi har en citroen c4 picasso med 16 tommer dæk. Til hverdag kører vi med 2.4 bar, men i døren på bilen står der at en læsset bil skal have mellem 2.5 og. 3.0 bar. Spørgsmålet er her... hvor meget skal vi op på?... 

PS. Vi skal køre til Italien... dog over flere dage

 Det kommer jo an på hvor meget du læsser på bilen, så man kan ikke komme med et entydigt svar. 

Er der 2, 3, 4, eller 5 mennesker i bilen? Hvor meget vejer bagagen? Hvor meget vejer personerne til sammen der skal sidde på forsæderne? Hvor meget vejer evt. passagerer på bagsædet til sammen?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Chrisidk1 skrev den 27-07-2023 23:24:15

Vi skal på vores første bilferie og i den forbindelse, er vi lidt usikre på, hvor meget ekstra luft der skal i dækkene. Vi har en citroen c4 picasso med 16 tommer dæk. Til hverdag kører vi med 2.4 bar, men i døren på bilen står der at en læsset bil skal have mellem 2.5 og. 3.0 bar. Spørgsmålet er her... hvor meget skal vi op på?...

PS. Vi skal køre til Italien... dog over flere dage

Det har jo ikke meget med turens længde at gøre, men derimod hvor tung bilen er når i kører, i forhold til dens max. vægt. Desuden måske lidt med dækkene.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for alle svarene! Vi gik med 2.8 i dækkene og det gik fint :) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis