Lydisoleret skab til varmepumpe

God sommer derude!

Vi står med et hus, hvor den tidligere ejer har installeret indemodulet til luft-vand varmepumpen i et værelse, som vi tiltænker skal bruges som gæsteværelse.

Er der nogen, som har erfaring med at bygge et lydisoleret skab rundt om pumpen? Eventuelt hvilke lydisolerende materiale, som er gode at arbejde med i den forbindelse 🙂

Jeg tænker selv, at der skal bygges en ramme rundt om indemodulet, nogle lydisolerende sider, samt en plade, som kan løftes af, når pumpe skal have sit årlige servicetjek.

//Mads 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en udmærket løsning. Men du skal nok kunne tage det hele væk. Lydisolering kan bestå af gips / fibergips udvendig og så foret med hårde rockwool plader. 
Du kan spænde det fast på væggen med snaplåse som man bruger til at lukke trailer sider. 
Man kalder dem nok kasse lukke beslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand, 

Tak for svaret! 

Jeg har sat nogle resonanceplader på siden af varmepumpen og bygget en isoleret ramme) lægter, glasuld og spånplade) uden på, som kan tages af. Ikke kønt, men heldigvis bygger jeg et ekstra lag uden på så det ligner et tøjskab 😉

Når det hele er sat sammen, kan jeg lige give en status. Allerede nu er lyden dæmpet, men håber på det giver noget ekstra, når alt er lukket til. 

God dag! 
Hvis du laver afskærmningen, så der ikke er rette vinkler, opnår du en bedre lyddæmpning ved at vinklerne bare er 5° ude af vinkel.

fase
Det er naturligt (ikke med vilje) lidt skævt, S. Fabrin 😉
Desværre er solen fremme her i Nordsjælland, så varmepumpen er ikke begyndt at køre. 

Tror det ekstra lag af a la tøjskab kommer til at pynte lidt mere end det her... 

Det med de skæve vinkler tror jeg ikek er så væsentlig når der lyddæmpes med glasuld. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 04-08-2023 22:18:06

Det med de skæve vinkler tror jeg ikek er så væsentlig når der lyddæmpes med glasuld. 

For mange år siden lavede vi et radiostudie, som ikke måtte kaste lyd tilbage, lave efterklang. Da brugte vi det med ikke at lave rette vinkler. Vinduet mellem studie og teknikrum var lavet med to stykket glas, som ikke var parallelle. Det var simpelthen ikke muligt at råbe studieværten op.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også