Facade naturskifer

Jeg er ved at lave en udestue, hvor jeg vil montere facade naturskifer. Skiferen jeg vil montere er 30x60cm og ca 7mm tyk. Jeg ved man monterer skiferen med beslag, således at man senere let kan udskifte en flise. Beslagene er bare synlige, og ikke det kønneste.

Mit spørgsmål, er så: Er der nogen der ved, om det er ok og kan holde, hvis jeg, for den øverste og nederste række, og evt hver anden række, logger 2 huller i hver og monterer med skruer frem for monteringsbeslag?

Mvh
Ole

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er den måde man monterede skiffer i “gamle dage” det er en fin løsning og kan bruges i alle rækker. Normalt bruger man dog søm.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har brugt natur skiffer på siden af min kvist. ( flunker ) Det blev skruet fast med på den måde. Så vidt jeg husker var der 2 huller i skifferen men jeg kan huske forkert. 
Man sætter naturligvis den nederste række fast først og næste række overlapper. 
Det er ikke helt tæt hvor 2 plader støder sammen men  den vindtætte papir kan så føre den sidste smule fugt ned til bunden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det var blikkenslager arbejde førhen , at lægge naturskiffer på tage , min far var bliktud og jeg var med ude i min sommerferie som knægt og hjælpe med at lægge skiffer på en villa i Ordrup , jeg kan huske at de blev sømmet fast med nogle speciele kobbersøm ,og tætnet mellem skifferpladerne  ,med noget sort tykt klæbrigt stof .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Tusind tak for alle svarene. Så er det sådan jeg gør.

Mvh
Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis