Flydespartel efter gulvvarme

Hejsa.

Min kone og jeg har overtaget et hus fra 70'erne og har i den forbindelse rillet gulvvarme i noget af gulvet.
Nu skal vi så have nevileret gulvet og overvejer om ikke vi kan starte med at komme flydespartel i rillerne, lade det tørre og så komme på resten af gulvet 

Er der nogen der har erfaring med flydespartel i flere "lag"
Please hjælp vi er helt på bar bund
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er der intet problem i

Flydespartel og selvnivilerende beton bliver ikke helt vandret, og skal hjælpes på vej med afretning hvis der skal opnåes +/-2 mm per 2 meter til gulv bagefter.

Ville selv hælde en tynd selvnivilerende beton i rillerne, og så lave afrening bagefter med noget mere 8% beton lavet ud fra grus 4.
Hvad har I under gulvet? Ja, undskyld jeg spørger.. der var jo bare ikke kutyme for at isolere så meget dengang🙂 eller er det et nyt gulv?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Thomas: vi ved godt at det skal have hjælp, men det var mere om man kunne ligge ud med at fylde rillerne og så ligge resten efterfølgende
Lyhne1: der er det originale gulv og dermed også isolering der I gulvet, men det er en godkendt løsning
Om det er godkendt, ved jeg ikke (og af hvem?) men Jeg tænkte blot, at man vel i 70'erne lagde omkring 50mm isolering under betongulv? Måske der er mere, det ville da være dejligt, for jer🙂  Jeg ville bare have med i overvejelserne, om gulvvarme kan holde rummet varmt om vinteren, med mindre I har optimeret loft, væg, vinduer og sokkel også? Især, hvis I overvejer trægulv, hvor fremløbstemperaturen skal holdes lav.. 

Annonce
Ja hvordan med isolering under det gulv? Er der kælder under?

Man kan godt lave det af to omgange men det er bare nemmere at få det lige hvis man laver det i en og samme arbejdsgang, flydeevnen er bedre hvis laget er tykt.
Forskelle i lagtykkelse er ikke et problem hvis man bruger den rigtige gulvspartel, her ville jeg bruge en fiberforstærket pga de små variationer i højden + varmepåvirkning fra slangerne. 
Styrken/hårdheden af spartlen dikteres ud fra den ønskede slutbelægning, jo hårdere krav til slutproduktet jo højere pris og kvalitet er man nødt til at købe.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Bofh: der er ingen kælder. Har du en anbefaling af produkter jeg skal i snit have 15mm ovenpå gulvet plus de knap 20mm der er i rillerne.
Der skal et klik laminatgulv ovenpå
Jeg kan godt læse du ikke har lyst til at diskutere isolering🤣 men et godt råd kan være at I, på en eller anden måde, etablerer mulighed for at supplere med en ekstra Varmekilde, hvis det viser sig at gulvvarmen ikke kan varme rummet op, grundet der er for lidt isolering under. Jeres klikgulve må formentlig ikke have højere temperatur end 27 grader under sig. 
Og nu skal jeg nok stoppe🤣

Ja det er ikke ulovligt at nedlægge slangerne i gulvet, men det er ikke ensbetydende med at det er en god idé. Det kan blive en meget dyr fornøjelse i drift, da et hus fra den periode måske kun er isoleret med lidt leca eller 50mm støbebats.

Endvidere brugte man dengang ikke randisolering, så der vil være et betydeligt linjetab gennem soklen, hvis man ikke bryder kuldebroen her.

Du bør tjekke med bygningstegninger før i poster gode penge i en dårlig løsning.

Det er kun for at hjælpe at folk på forum spøger ind til det med isolering, selvom det kan virke irriterende når man nu synes man har styr på sit projekt.

Og at en vvs-mand eller lignende har anbefalet løsningen, gør det den ikke nødvendigvis til den rigtige.

Nok er dette et gør-det-delv forum, men det rummer en masse erfaring fra det virkelige liv, og derfor er det værd at tage folks råd i betragtning. De bunder ofte i egne erfaringer som er gjort efter diverse fagpersoner er kørt. Der er jo ikke fagpersonerne der lever med løsningerne i hverdagen.

Elektronikteknikeren
Enig med alt det isoleringstekniske. Det bliver dyrt at varme op hvis der ikke er foretaget yderligere tiltag.

Et bud på flydespartel kunne være grov gulvafretning fra weber, som jeg selv har brugt med fint resultat. Et alternativ kunne være Planemix 50 fra Alfix.
Begge kan udlægges fra få mm tykkelse op til flere cm og har fin flydeevne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også