Strøm i kælder - hvordan med loftdåse?

Hej alle sammen.

Jeg skal igang med at ligge rør og fræse til strøm i vores vaskerum i underetagen. Men hvordan gør man det smartest?

Det er betondæk der er loft, så man kan ikke rigtig komme til at sætte en loftdåse hvor det hele bliver samlet?

Så hvad gør man så?
Hej alle sammen. Jeg skal igang med at ligge rør... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man ikke bruge eurodåser?

Diamantbor på 68mm og så lime dåserne fast i hullet med en egnet montagelim.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er Kaiser-dåser en mulighed, slog det mig lige? 
Erik og Fabrin, I ved så meget om emnet, så måske også om de kan bruges? 
Link til et eksempel
Dåse.. det kræver selvfølgelig at installatøren vil bruge dem...

Rettelse, jeg så først BOFHs indlæg nu.. så jeg gentager åbenbart bare🤣

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

De ser smarte ud👍 kan man ikke bare bruge et almindeligt bor og så lave en masse små huller i en cirkel der passer til dåsen? Og så til sidst støbe det ved at sætte en plade nedenunder? :-)
Selvfølgelig kan du lave hullet ved at bore små huller og bagefter støbe dåsen ind ved at sætte en plade neden under og støbe hullet til. Du kan gøre det samme med de først nævnte dåser.

fase
Jeg ved så meget om emnet at jeg foreslår udvendig udløbs roset, så det kun er kabler der bores igennem beton dækket. Alt andet vil være total spild af energi. 
Og ja jeg har hugget min part op i støbt betondæk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 23-07-2023 22:35:22

Jeg ved så meget om emnet at jeg foreslår udvendig udløbs roset, så det kun er kabler der bores igennem beton dækket. Alt andet vil være total spild af energi. 
Og ja jeg har hugget min part op i støbt betondæk. 

Hvorfor egentlig? Med lavt til loftet ville jeg da føle det var nederen at acceptere de høje udløbsrosetter som stikker 4-5cm ned. Jeg ville være villig til at acceptere lidt ekstra bøvl på den konto for ikke at have fornemmelsen af at gå ind i rosetten hver gang man skulle passere.

Hvis man som foreslået borer op med et 68mm diamantbor og skar et kryds i dette med en skive kunne man knække de 4 kvarte af med hammer og mejsel. Så har man et hul der passer nøjagtigt til en 68mm eurodåse herefter bores hullet til kablet der føres igennem og dåsen limes fast i hullet så den er plan med loftet.

Afsluttende er der 4 rille-ender fra krydset der skal spartles ud og et alm dæksel til 68mm dåser passer direkte på.

Nu er jeg ikke elektriker, men hvad er der galt med den løsning udover at jeg som lægmand ikke må udføre den selv?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH Naturligvis er der ikke noget galt med den løsning. Jeg ser bare lidt praktisk på det. 
Den udvendige udløbsroset er ikke 4 - 5  cm men måske 2,5 cm højere end den indmurede. 
Jeg forestiller mig også der skal sidde en lampe på loftet ved siden af. som vil stikke lige så langt ned.
Lofthøjden er 230 cm så selv med 4 cm vil der være  226 cm op til udløbsroset. Det generer ikke ret mange.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også