fyrretræsplankegulv og gulvvarme

Hej alle sammen, er der nogen herinde, som har erfaringer med gulvvarme under fyrrestræsplankegulv?
Jeg har været i gang med renoveringen af førstesalen i lang tid, og er nu kommet til gulvet. 
Jeg ved det :), jeg burde have revet alt det gamle plankegulv op og lagt gulvspånlade i stedet for, da det ikke bevæger sig så meget, men det har jeg altså ikke gjort. 
Jeg er klar over at plankegulv bevæger sig en hel del, i for hold til fugt og varme. 
Min plan har hele tiden været at lægge forskallingsbrædder oven på det gamle gulv, derefter varmefordelingsplader/rør og sidst gulvpap, inden det nye plankegulv så skulle ovenpå. 
Men jeg er simpelthen blevet i tvivl om, om det er et fuldstændig håbløst projekt.   
Her er der billeder af 2 værelser, som det blandt andet drejer sig om. 
Håber der er nogen af der, som har nogle brugbare input. God dag. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rent bortset fra problemer med loft men især dørhøjder, så kan jeg ikke se noget andre problemer i det. Du har jo afsat dørhuller så det er der jeg ser problemet. 
Varmeslanger tager ikke skade af at gulvbrædder giver sig under eller over dem. 
Dine nye gulvplanker skal naturligvis kunne klare gulvvarme, men det kan leverandøren oplyse om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, tak for dit input. Når du siger problemer med loft, så tænker du på højden(fordi man hæver gulvet ca. 5 cm)? 
Jeg har faktisk forhøjet hele loftet, da det det kun ca. 200 meter højt. Alle skille vægge er nye, og dørhullerne er hævet så der er plads til de 3,5-5 cm ekstra. 
Vi kan fint leve med, at det kommer til at knirke og knage lidt, når man går på det, som det gør med et levende materiale. Men kan være lidt bange for, om gulvet det kommer til at "slå" sig for meget,  
det vil med garanti gå galt med den opbygning
vil du ikke tage de gamle brædder op , lægger du gulvspånplader oven på , fuldlimer dem i samlingerne og skruer dem fast i de gamle brædder ( skru tæt )
så kan du lave varme og et svømmende gulv oven på
De forskallings brædder der skal være mellemrum for varmefordelingsplader lægges på tværs af undergulvet. Så skrues de fast. Varmefordelingsplader, slanger og gulvpap. ( se fodnote )
Derover lægges nyt gulv som sættes fast på forskalling. Når der er tale om fyrre planke gulv ( ikke klikgulv)så skal de fasgøres. Du må kunne mærke forskalling / varmeslanger igennem gulvpap så du ikke sømmer / skruer ned i slanger.
Jeg vil anbefale at tegne med tusch over på gulvpap, så du hele tiden mindes om hvor du ikke må skrue.
Fodnote:
Når termostat slår til udvides slanger lidt så de "kravler " lidt i sporene. Det kan give en tydelig knirken, som kan modvirkes noget ved at bruge gulvpap. En anden måde at modvirke det på er at regulere ned på shunt temperaturen så termostat stort set er slået til det meste af tiden. På den åde får man konstant lun gulv og ikke skiftevis varm og kold gulv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-07-2023 14:34:32

De forskallings brædder der skal være mellemrum for varmefordelingsplader lægges på tværs af undergulvet. Så skrues de fast. Varmefordelingsplader, slanger og gulvpap. ( se fodnote )
Derover lægges nyt gulv som sættes fast på forskalling. Når der er tale om fyrre planke gulv ( ikke klikgulv)så skal de fasgøres. Du må kunne mærke forskalling / varmeslanger igennem gulvpap så du ikke sømmer / skruer ned i slanger.
Jeg vil anbefale at tegne med tusch over på gulvpap, så du hele tiden mindes om hvor du ikke må skrue.
Fodnote:
Når termostat slår til udvides slanger lidt så de "kravler " lidt i sporene. Det kan give en tydelig knirken, som kan modvirkes noget ved at bruge gulvpap. En anden måde at modvirke det på er at regulere ned på shunt temperaturen så termostat stort set er slået til det meste af tiden. På den åde får man konstant lun gulv og ikke skiftevis varm og kold gulv. 

 du må på ingen måde lave det på denne måde , det er dømt til at gå galt

du kan have fat i svømmende gulv der er beregnet til gulvvarme , det kan alm fyrplank ikke klare
og så skal du have et fast plade undergulv
nu har jeg lavet en hel del af de gulve , og set flere gange hvor det er gået galt fordi folk laver det forkert

Annonce
bredker skrev den 22-07-2023 16:57:54

ev elmand skrev den 22-07-2023 14:34:32

De forskallings brædder der skal være mellemrum for varmefordelingsplader lægges på tværs af undergulvet. Så skrues de fast. Varmefordelingsplader, slanger og gulvpap. ( se fodnote )
Derover lægges nyt gulv som sættes fast på forskalling. Når der er tale om fyrre planke gulv ( ikke klikgulv)så skal de fasgøres. Du må kunne mærke forskalling / varmeslanger igennem gulvpap så du ikke sømmer / skruer ned i slanger.
Jeg vil anbefale at tegne med tusch over på gulvpap, så du hele tiden mindes om hvor du ikke må skrue.
Fodnote:
Når termostat slår til udvides slanger lidt så de "kravler " lidt i sporene. Det kan give en tydelig knirken, som kan modvirkes noget ved at bruge gulvpap. En anden måde at modvirke det på er at regulere ned på shunt temperaturen så termostat stort set er slået til det meste af tiden. På den åde får man konstant lun gulv og ikke skiftevis varm og kold gulv. 

 du må på ingen måde lave det på denne måde , det er dømt til at gå galt

du kan have fat i svømmende gulv der er beregnet til gulvvarme , det kan alm fyrplank ikke klare
og så skal du have et fast plade undergulv
nu har jeg lavet en hel del af de gulve , og set flere gange hvor det er gået galt fordi folk laver det forkert
  
Tak for input til jer begge. Bredker, når du skriver at det vil gå "galt" hvad mener du så mere specifikt med det. På hvilken måde vil det gå galt. 
Jeg har ikke rigtig mulighed for at tage gulvet op, da skillevæggene står på det og jeg er lidt i tvivl om, om gulvbjælkerne kan bære den ekstra vægt, som gulvspånpladerne vil have. 
Erik, har du haft erfaringer med at lavet det på den måde, altså plankegulv ovenpå plankegulv. 
Endnu en gang, tak for jeres input. 

 

Mathias L.A. skrev den 22-07-2023 20:47:08

bredker skrev den 22-07-2023 16:57:54

ev elmand skrev den 22-07-2023 14:34:32

De forskallings brædder der skal være mellemrum for varmefordelingsplader lægges på tværs af undergulvet. Så skrues de fast. Varmefordelingsplader, slanger og gulvpap. ( se fodnote )
Derover lægges nyt gulv som sættes fast på forskalling. Når der er tale om fyrre planke gulv ( ikke klikgulv)så skal de fasgøres. Du må kunne mærke forskalling / varmeslanger igennem gulvpap så du ikke sømmer / skruer ned i slanger.
Jeg vil anbefale at tegne med tusch over på gulvpap, så du hele tiden mindes om hvor du ikke må skrue.
Fodnote:
Når termostat slår til udvides slanger lidt så de "kravler " lidt i sporene. Det kan give en tydelig knirken, som kan modvirkes noget ved at bruge gulvpap. En anden måde at modvirke det på er at regulere ned på shunt temperaturen så termostat stort set er slået til det meste af tiden. På den åde får man konstant lun gulv og ikke skiftevis varm og kold gulv. 

 du må på ingen måde lave det på denne måde , det er dømt til at gå galt

du kan have fat i svømmende gulv der er beregnet til gulvvarme , det kan alm fyrplank ikke klare
og så skal du have et fast plade undergulv
nu har jeg lavet en hel del af de gulve , og set flere gange hvor det er gået galt fordi folk laver det forkert
  
Tak for input til jer begge. Bredker, når du skriver at det vil gå "galt" hvad mener du så mere specifikt med det. På hvilken måde vil det gå galt. 
Jeg har ikke rigtig mulighed for at tage gulvet op, da skillevæggene står på det og jeg er lidt i tvivl om, om gulvbjælkerne kan bære den ekstra vægt, som gulvspånpladerne vil have. 
Erik, har du haft erfaringer med at lavet det på den måde, altså plankegulv ovenpå plankegulv. 
Endnu en gang, tak for jeres input. 

 

 som jeg tidligere har nævnt , lægger du spånplader oven på det gamle , fuldlimer kanterne og skruer det fast i det gamle

gulvspånplader fås i 12 mm , hvilket er nok hvis de lægges korrekt
vælger du løsningen med forskalling er der stor risiko for at gulvet skilles helt af
Altså forskalling bruges i stedet for sporplader, så det ser jeg ikke nogen risiko for. 
Jeg har ikke direkte erfaring med lige bestemt den opbygning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
bredker skrev den 22-07-2023 20:56:18

Mathias L.A. skrev den 22-07-2023 20:47:08

bredker skrev den 22-07-2023 16:57:54

ev elmand skrev den 22-07-2023 14:34:32

De forskallings brædder der skal være mellemrum for varmefordelingsplader lægges på tværs af undergulvet. Så skrues de fast. Varmefordelingsplader, slanger og gulvpap. ( se fodnote )
Derover lægges nyt gulv som sættes fast på forskalling. Når der er tale om fyrre planke gulv ( ikke klikgulv)så skal de fasgøres. Du må kunne mærke forskalling / varmeslanger igennem gulvpap så du ikke sømmer / skruer ned i slanger.
Jeg vil anbefale at tegne med tusch over på gulvpap, så du hele tiden mindes om hvor du ikke må skrue.
Fodnote:
Når termostat slår til udvides slanger lidt så de "kravler " lidt i sporene. Det kan give en tydelig knirken, som kan modvirkes noget ved at bruge gulvpap. En anden måde at modvirke det på er at regulere ned på shunt temperaturen så termostat stort set er slået til det meste af tiden. På den åde får man konstant lun gulv og ikke skiftevis varm og kold gulv. 

 du må på ingen måde lave det på denne måde , det er dømt til at gå galt

du kan have fat i svømmende gulv der er beregnet til gulvvarme , det kan alm fyrplank ikke klare
og så skal du have et fast plade undergulv
nu har jeg lavet en hel del af de gulve , og set flere gange hvor det er gået galt fordi folk laver det forkert
  
Tak for input til jer begge. Bredker, når du skriver at det vil gå "galt" hvad mener du så mere specifikt med det. På hvilken måde vil det gå galt. 
Jeg har ikke rigtig mulighed for at tage gulvet op, da skillevæggene står på det og jeg er lidt i tvivl om, om gulvbjælkerne kan bære den ekstra vægt, som gulvspånpladerne vil have. 
Erik, har du haft erfaringer med at lavet det på den måde, altså plankegulv ovenpå plankegulv. 
Endnu en gang, tak for jeres input. 

 

 som jeg tidligere har nævnt , lægger du spånplader oven på det gamle , fuldlimer kanterne og skruer det fast i det gamle

gulvspånplader fås i 12 mm , hvilket er nok hvis de lægges korrekt
vælger du løsningen med forskalling er der stor risiko for at gulvet skilles helt af

 Ok. Må nok se mig nødsaget til at finde en anden løsning, hvor jeg ikke bruger plankegulv, også fordi jeg gerne vil kunne bruge en hurtig regulering af varmen, som jeg kan forstå at plankegulv ikke har så godt af. 

Hvad hvis jeg lægger: 1. gulvpap (I det ene værelse, er der en del knaster som er faldet ud, hvilket medfører at det blæser op, når det blæser ude. Jeg er igang med en større renovering, og vil løbende tætne de huller hvor det kan blæse ind udefra), 2. forskalling, 3. varmefordelingsplader/rør, 4. gulvpap, 5. spånplade, 6. gulvpap og 7. parketgulv i ask(jeg er faldet over noget rest, som kan købes billigere). Går ikke udfra at der kan ophobe sig fugt mellem de forskellige lag gulvpap? 

Er det helt håbløst? Jeg fastgør, som det første, selvfølgelig de gamle planker inden jeg starter....  





ev elmand skrev den 22-07-2023 22:40:09

Altså forskalling bruges i stedet for sporplader, så det ser jeg ikke nogen risiko for. 
Jeg har ikke direkte erfaring med lige bestemt den opbygning. 

 Jeg er nok kommet lidt fra, at bruge planker, da de ikke har så godt af den regulering jeg gerne vil udnytte, så der kun er varme på, når værelserne "kalder" efter det.

Har derimod faldet overfor noget parketgulv i ask, som jeg kan forstå, er meget bedre i forhold til gulvvarme. og kan klare en højere temperatur, hvis det skulle blive nødvendigt.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis