Hævet terrasse op med skel

Hej,

Jeg har brug for jeres syn på, om min nabo har ret til at have bygget den terrasse han har bygget eller ej.
Min grund er højere i niveau end hans, jeg vil tro, at ved skel er hans grund ca. 1 meter under min.
Min nabo har bygget en hævet terrasse (hævet ca. 80 cm og så en pavillion oven på) helt op til mit skel.

Der er lidt tærrenforskel i den del af hans grund, der støder op til min. I den ene ende er hans grund cirka i samme niveau som min. Langt størstedelen af terrassen han har bygget, er nede fra hans "nul punkt" så at sige, altså cirka 1 meter under min, og går så over imod den del af hans grund, som er cirka i niveau med min. Den er hævet med herregårdsten fra højre mod venstre, og går så stille og roligt op i hans terræn der hæves.

Sig endelig til, hvis i har brug for mere info.

På forhånd tak.
Mvh. Peter


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Peter Sørensen skrev den 21-07-2023 14:31:26

Hej,

Jeg har brug for jeres syn på, om min nabo har ret til at have bygget den terrasse han har bygget eller ej.
Min grund er højere i niveau end hans, jeg vil tro, at ved skel er hans grund ca. 1 meter under min.
Min nabo har bygget en hævet terrasse (hævet ca. 80 cm og så en pavillion oven på) helt op til mit skel.

Der er lidt tærrenforskel i den del af hans grund, der støder op til min. I den ene ende er hans grund cirka i samme niveau som min. Langt størstedelen af terrassen han har bygget, er nede fra hans "nul punkt" så at sige, altså cirka 1 meter under min, og går så over imod den del af hans grund, som er cirka i niveau med min. Den er hævet med herregårdsten fra højre mod venstre, og går så stille og roligt op i hans terræn der hæves.

Sig endelig til, hvis i har brug for mere info.

På forhånd tak.
Mvh. Peter


 Hvor mange meter er bygget i skel, hvor stor en overdækningen, og har du reelle gener?

HrT skrev den 21-07-2023 21:37:55

Peter Sørensen skrev den 21-07-2023 14:31:26

Hej,

Jeg har brug for jeres syn på, om min nabo har ret til at have bygget den terrasse han har bygget eller ej.
Min grund er højere i niveau end hans, jeg vil tro, at ved skel er hans grund ca. 1 meter under min.
Min nabo har bygget en hævet terrasse (hævet ca. 80 cm og så en pavillion oven på) helt op til mit skel.

Der er lidt tærrenforskel i den del af hans grund, der støder op til min. I den ene ende er hans grund cirka i samme niveau som min. Langt størstedelen af terrassen han har bygget, er nede fra hans "nul punkt" så at sige, altså cirka 1 meter under min, og går så over imod den del af hans grund, som er cirka i niveau med min. Den er hævet med herregårdsten fra højre mod venstre, og går så stille og roligt op i hans terræn der hæves.

Sig endelig til, hvis i har brug for mere info.

På forhånd tak.
Mvh. Peter


 Hvor mange meter er bygget i skel, hvor stor en overdækningen, og har du reelle gener?

 Jeg vil tro at den er ca 3 meter langs skel og så 2 meter ud bred ind mod hans egen grund.

Pavilionen er vel umiddelbart 2x2m eller 2,5x2,5m og så har de en overdækning/tag lavet af stof som de tager på i sommermånederne og så af igen henover vinteren. 
Jeg ved at ikke har søgt om tilladelse til den, så den er ikke godkendt (endnu i hvert fald).

Ift gener. Så ja. Efter de fik terrassen har de rykket rigtig meget af deres ophold derhen, hvor de ellers før var på deres "rigtige" terrasse som er langt fra mit skel hvor jeg slet ikke kan høre dem.
Det er alt fra fester, musik, telefonsamtaler, mindre sammenkomster, normalt ophold, frokost, aftensmad osv. Det er ikke nødvendigvis hver dag, men det er oftest når vejret er godt og jeg derfor også selv er i haven med familien og slapper af/spiser aftensmad osv. Selv hvis de bare sidder og snakker i normalt leje på terrassen, kan jeg fra min egen terrasse (4-5 meter væk) tydeligt følge med i deres samtaler. Selv inde i min stue som er tæt ved deres skel kan jeg også høre dem. Jeg bliver nødt til at lukke mine vinduer i stuen hvis jeg ikke vil høre deres samtaler.
Jeg har aldrig oplevet det, men i princippet, kunne de stå på terrassen og glo lige ind i min have/stue. Jeg ser ofte hoveder rende rundt der.

Det er efterhånden gået hen og blevet lidt en stressfaktor for mig, at jeg ikke kan vide mig sikker på om jeg har ro eller ej i min have.
Jeg har førhen haft en meget kort dialog med naboen om hvor lydt det er når de sidder der. Jeg var lige flyttet til området dengang, de har boet her længe, så jeg ville ikke risikere at gøre mig uvenner med dem. Nu har jeg boet her nogle år, og har virkelig forsøgt at se igennem fingre med den terrasse, men jeg kan bare mærke, at jeg har svært ved at abstrahere fra larmen derfra, og kan det virkelig være rigtig at jeg skal finde mig i det?

Derfor søger jeg lidt vejledning herinde for at vide hvilke kort jeg har på hånden. Jeg tager nemlig snart en snak med dem igen, og hvis vi ikke kan blive enige om en god løsning, så vil jeg kontakte kommunen (hvis den altså er ulovlig) i håb om at få den fjernet.

Hvsd tænker du/i umiddelbart? 
At den er ulovlig og kommunen det rette sted for naboen fjerner den næppe. Den må i udgangspunktet max være 30 cm over terræn.

Larmen må du leve med. Samtaler på deres grund er deres ret
HrT skrev den 22-07-2023 07:07:04

At den er ulovlig og kommunen det rette sted for naboen fjerner den næppe. Den må i udgangspunktet max være 30 cm over terræn.

Larmen må du leve med. Samtaler på deres grund er deres ret

 Tak, det er nemlig også min opfattelse, at den er. 

Og du har helt ret ift larmen - selvfølgelig må de være på deres grund. Det er mere det, at de bygger noget så tæt op ad mig og ikke tager hensyn. Jeg kunne jo i princippet sætte en højtaler derover og gøre det helt umuligt for dem at sidde på deres terrasse, men sådan en nabo er jeg heldigvis ikke :-)
Jeg vil forsøge mig med en dialog med dem, nu hvor jeg ved hvordan jeg er stillet. Kan de ikke udvise mere hensyn/begrænse ophold der, så må jeg gå til kommunen og tage den derfra. Tak for vejledning. 
Annonce
Peter Sørensen skrev den 22-07-2023 07:12:34

HrT skrev den 22-07-2023 07:07:04

At den er ulovlig og kommunen det rette sted for naboen fjerner den næppe. Den må i udgangspunktet max være 30 cm over terræn.

Larmen må du leve med. Samtaler på deres grund er deres ret

 Tak, det er nemlig også min opfattelse, at den er. 

Og du har helt ret ift larmen - selvfølgelig må de være på deres grund. Det er mere det, at de bygger noget så tæt op ad mig og ikke tager hensyn. Jeg kunne jo i princippet sætte en højtaler derover og gøre det helt umuligt for dem at sidde på deres terrasse, men sådan en nabo er jeg heldigvis ikke :-)
Jeg vil forsøge mig med en dialog med dem, nu hvor jeg ved hvordan jeg er stillet. Kan de ikke udvise mere hensyn/begrænse ophold der, så må jeg gå til kommunen og tage den derfra. Tak for vejledning. 

 Du kan næppe få dem til ikke at bruge den sikkert solrige del af deres have. Slet ikke når det er normalt ophold. Det er en højtaler i sagens natur ikke. Du kan måske gøre din hæk tættere og dermed mere lyddæmpende, men igen, det er svært at forhindre folk i at bruge deres have til ophold. 


Fester er noget andet og underlagt ordensbekendtgørelsen. Men så kan man ligeså godt flytte, hvis man skal bruge dén
HrT skrev den 22-07-2023 07:53:10

Peter Sørensen skrev den 22-07-2023 07:12:34

HrT skrev den 22-07-2023 07:07:04

At den er ulovlig og kommunen det rette sted for naboen fjerner den næppe. Den må i udgangspunktet max være 30 cm over terræn.

Larmen må du leve med. Samtaler på deres grund er deres ret

 Tak, det er nemlig også min opfattelse, at den er. 

Og du har helt ret ift larmen - selvfølgelig må de være på deres grund. Det er mere det, at de bygger noget så tæt op ad mig og ikke tager hensyn. Jeg kunne jo i princippet sætte en højtaler derover og gøre det helt umuligt for dem at sidde på deres terrasse, men sådan en nabo er jeg heldigvis ikke :-)
Jeg vil forsøge mig med en dialog med dem, nu hvor jeg ved hvordan jeg er stillet. Kan de ikke udvise mere hensyn/begrænse ophold der, så må jeg gå til kommunen og tage den derfra. Tak for vejledning. 

 Du kan næppe få dem til ikke at bruge den sikkert solrige del af deres have. Slet ikke når det er normalt ophold. Det er en højtaler i sagens natur ikke. Du kan måske gøre din hæk tættere og dermed mere lyddæmpende, men igen, det er svært at forhindre folk i at bruge deres have til ophold. 


Fester er noget andet og underlagt ordensbekendtgørelsen. Men så kan man ligeså godt flytte, hvis man skal bruge dén

 Det bliver uden tvivl ikke nemt nej, men faktisk er deres "oprindelige" terrasse fyldt med sol og super placeret, ligesom vores andres. Her har de bygget den i en hyggekrog med pavillon, hvor der er meget mindre sol. Så det er mest for hyggens skyld at de sidder der samt de får lidt udsigt til en skov. Men sol eller ej, så bør man i min optik, udvise lidt ekstra hensyn, når man vælger at placere sig lige op ad naboen på den måde.

Jeg vil helst se om jeg kan løse det igennem en god dialog, jeg synes det er voldsomt og grænseoverskridende at skulle gå til kommunen med det, så det bliver absolut sidste udvej hvis vi ikke kan enes.

Og jeg er enig i det du siger med fester, men der må også her være grænser for hvad man skal finde sig i. De omkringliggende naboer har også været generet af festerne igennem flere år, og de har gentagne gange måtte tilkalde politiet, da naboen ikke er til at snakke med. En soundboks på fuld skrald i tide og utide, hele aftenen og til langt ud på natten og uden at give en heads-up en eneste gang. Ja.. Du kan næsten høre hvad jeg er oppe imod :-)
Men for at vende tilbage til det oprindelige problem. Jeg havde brug for at vide om den var lovlig eller ej, så jeg ved hvilke kort jeg har på hånden hvis vi ikke kan opnå enighed 😊 og det lader umiddelbart til, at den ikke er lovlig. Så det kort kan jeg altid smide på bordet, hvis de slet ikke er til at tale med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis