Gulvslibning på tværs

Hejsa

Jeg skal have slebet gulv her i nærmeste fremtid, og det har jeg gjort før i et rum med fint resultat. Det var med båndsliber og kantsliber og foregik i længderetningen af træet for båndsliberens vedkommende. 

I det slibeprojekt jeg skal igang med skal jeg også have slebet en gang der kun er 1 meter bred, og det er derfor besværligt at slibe på langs af træet da maskinen jo så nærmest kun skal 50cm fremad når den startes. Det kan måske lade sig gøre men jeg kunne være bekymret for at det giver flere ujævnheder og slibespor da det er noget uhandy.

Er det bedst at "slibe det efter bedste evne" på langs af træet selvom der kun er en meters bredde på gangen, eller vil det være bedst at gå imod de normale anbefalinger og i stedet slibe det på tværs af længderetningen?

Håber der er nogen der kan komme med anbefalinger.

Jeg sliber med korn, 40, 80, 120. Hvorefter det får lud, og så muligvis en finslibning med rondel sliber med korn 160 når lud er tørt.

Tak på forhånd.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo umuligt at slibe på langs af træet. Tror jeg ville gå med at slibe med en excentersliber.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 20-07-2023 15:24:38

Det er jo umuligt at slibe på langs af træet. Tror jeg ville gå med at slibe med en excentersliber.

Hej Kermit, tak for svar.

Så du mener altså at slibe på tværs her det er et "no-go".? :) 

Jeg har også planlagt at leje en kantsliber så det er måske også en mulighed at slibe gangen med den?
https://www.silvan.dk/kantsliber-130-og-330-mm-168?id=8820-9851197
Personligt havde jeg valgt at pille gulvet op og ligge et nyt på langs af gangen. De endestød der næsten ender ud for hinanden ved hver andet brædt ser forfærdeligt ud.

Du er nødt til at slibe på langs af årerne, alt andet kan ses på lang afstand bagefter. Er gulvet så slidt en afslibning er nødvendig? Man kan ikke se slid på billedet, og hvis man ikke er dygtig bliver det grimmere end udgangspunktet.

Selvbygger med stort S. 
Det behøves ikke grov slibning på det området, men det skal have en omgang desværre ja.
Et gulv skal slibes diagonalt, så undgår man ujævn slibning bedst muligt. Du har derved også lidt mere længde i gangen, når du gør det diagonalt med båndsliber.

Og nej, det giver ikke grimme slibemærker når man ikke sliber med længderetningen, nærmest tværtimod.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis