Gangbro på loft ifm. efterisolering

Hej,

Jeg overvejer at efterisolere loftet, for et bedre indeklima, men også i forbindelse med andre projekter. Dog har jeg svært ved at se hvad jeg skal gøre med gangbroen. Jeg har et rækkehus fra 2001 på 90 m2 som er for enden af en blok af 4 rækkehuse på samme størrelse. Nuværende installation består af 200 mm rockwool hvor gangbroen, bestående af krydsfiner plader, er placeret umiddelbart ovenpå rockwoolen.

Jeg kunne godt tænke mig at efterisolere med ekstra 100 mm og så hæve gangbroen mindst 150 mm for at ventilere isoleringen under. Derudover vil jeg gerne forlænge gangbroen.

Hvilke beslag bruges til dette?

Jeg har læst på nettet at nogle gangbroer hjælper til afstivning af tagkonstruktionen og man derfor ikke må pille dem ned. Men jeg kunne jo netop rigtig godt tænke mig at få ventileret isoleringen under gangbroen, hvad vil så være den bedste fremgangsmåde? Fjerne lidt isolering under og så "begrave" den nuværende gangbro i isolering, og så bygge en ny gangbro 50mm over ny isolering?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige vil det være bedst at hæve gangbroen så der er min 50 mm luft under den.
Når du nu er i gang hvorfor ikke 200 mm ekstra isolering, i steden for kun 100 mm.

Vedr. beslag vil det hjælpe med et foto eller 3 af nuværende gangbro og loft.

Vedr. gangbroens afstivning er det kun nødvendigt i få tilfælde.
Hvordan er ende gavlen opbygget?
GSH skrev den 20-07-2023 14:23:49

Alt andet lige vil det være bedst at hæve gangbroen så der er min 50 mm luft under den.
Det er også det jeg tænker, men jeg vil ikke risikere at loftet falder ned om ørerne på mig.

Når du nu er i gang hvorfor ikke 200 mm ekstra isolering, i steden for kun 100 mm.
Så længe det giver mening, men jeg skal også være opmærksom på at skulle lave et trin eller to op til gangbroen, så.

Vedr. beslag vil det hjælpe med et foto eller 3 af nuværende gangbro og loft.
Beklager, fotos er vedhæftet.

Vedr. gangbroens afstivning er det kun nødvendigt i få tilfælde.
Men hvilket tilfælde er mit så - det er svært at finde ud af :)

Hvordan er ende gavlen opbygget?
Den ene ende er som skrevet afslutning på blokken af 4 rækkehuse. Denne har jeg også vedhæftet billeder af, set fra loftet. de 2 sidste billeder.

Alt andet lige så ser det ud til at gangbroen er lagt oven på spærene, evt. med et mellem stykke af spær træ.
Det kan du bare øge med yderlig spær træ eller lægte. Skrues sammen eller bruge Søm/hulplader som hjælp.

Tror ikke din gangbro har nogen afstivende effekt.

Ud fra foto ser din loftlem ikke ud til at være særligt godt isoleret.
For bedre isolering bruges der også lem for oven, som inspiration vedhæftes pdf filer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis