Radiator

Kan nogen forklare mig hvilken af disse to radiatorer, der er bedst?
Den ene har lameller på bagsiden og den anden har ikke. Rengøringsmæssigt ved jeg godt, hvilken jeg foretrækker 😄
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Radiatoren med “lameller” har en forholdsvis større overflade end radiatoren uden lameller.
En radiators ydeevne afhænger af radiatorens overflade hvor både lamellernes yder-og inderside tæller med i overfladen. Jo større overflade, jo bedre afkøling ved samme ydelse.

Søren O
Hvis den lille er stor nok til rummet, vil man, i de fleste tilfælde, ikke have glæde af en større radiator.
Ved direkte fjernvarme er det vigtig at radiatorer er lidt over-dimensionerede. Så får man den bedste afkøling og undgår evt. ekstra afgift for for høj retur temperatur.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ved indirekte fjernvarme (med varmeveksler) er det mindst lige så vigtigt at radiatoren er stor nok.

Søren O
Det er altid vigtigt at radiatoren er stor nok.

Den måde som de fleste afregner fjernvarme på i dag, er der ikke et økonomisk incitament til at have dem større end nødvendigt. Tidligere betalte jeg fjernvarme udlukkende efter kubikmeter. Der var enhver ekstra grad afkøling, gratis varme til mig.

Annonce
Jeg afregner mit fjernvarmeforbrug efter brugt effekt. Desforuden er der et tillæg for manglende afkøling. Så det vigtigt at radiatorerne er store nok, så returen kan blive kold nok. Altså god afkøling.

fase
ev elmand skrev den 20-07-2023 22:59:25

Ved direkte fjernvarme er det vigtig at radiatorer er lidt over-dimensionerede. Så får man den bedste afkøling og undgår evt. ekstra afgift for for høj retur temperatur.  

Huset opvarmes med naturgas lige nu, men skal med tiden overgå til vand til luftpumpe. 

Søren O skrev den 19-07-2023 21:00:06

Radiatoren med “lameller” har en forholdsvis større overflade end radiatoren uden lameller.
En radiators ydeevne afhænger af radiatorens overflade hvor både lamellernes yder-og inderside tæller med i overfladen. Jo større overflade, jo bedre afkøling ved samme ydelse.

Tak for din grundige forklaring :) Det giver mening.

God dag.
Mon ikke du har en slåfejl. så det er luft til vand varmepumpe ( VP) du senere skal have
Lige med hensyn til VP er det afgørende at radiatorer er store nok. VP kører mest effektiv når der ikek kræves for høj fremløbs temperatur. Og så skal radiator arealet (yde evnen) være større når radiator kun bliver lun i stedet for de 50-60 grader som man sagtens kan have ved gasfyr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-07-2023 11:23:37

Mon ikke du har en slåfejl. så det er luft til vand varmepumpe ( VP) du senere skal have
Lige med hensyn til VP er det afgørende at radiatorer er store nok. VP kører mest effektiv når der ikek kræves for høj fremløbs temperatur. Og så skal radiator arealet (yde evnen) være større når radiator kun bliver lun i stedet for de 50-60 grader som man sagtens kan have ved gasfyr. 

Selvfølgelig var det en slåfejl 😅

Jeg sætter en vvs-er på når den tid kommer. Lige nu skal pengene bruges andre steder. Men tak for dine bemærkninger! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis